Kan jeg anmelde gammel vold?

Da jeg var lille (fra 2-6 år ca), blev jeg slået meget af min daværende papfar. Jeg kunne komme hjem fra børnehaven og hvis jeg sov når jeg var træt, hev han mig op i benene og slog mig bagi

Han havde sat en varm gryde over min hånd fordi han mente jeg ikke skulle sidde med hænderne over bordkanten når vi skulle spise Han havde tit slået mig i ansigtet Hvis jeg var langsom som sædvanligt til at gå i bad (var langsom til at gøre alt, også til at snakke), holdte han mig fast under bruseren og han pressede sæben i håret på mig for dernæst at holde mig fast under bruseren, så jeg fik både vand og sæbe i øjnene.

Jeg kan nu ikke huske alt ting, men jeg kan huske mange af tingene Jeg blev engang låst inde på værelset fordi jeg ikke kunne være stille og vi havde gæster(var ikke andet end 4-5 år) Han havde af den grund også stoppet en vaske klud i munden på mig

Engang da jeg kom hjem fra skole havde han en ting til at ligge på bordet og jeg kan huske han sagde: “Denne her skal du ikke røre! Du ved godt selv hvad der sker når du gør det!”

Jeg var rigtig bange for ham og jeg ville ikke sige det til nogen. Jeg synes det var flovt og jeg troede det egentlig var sådan alle steder, da det var det jeg nærmest huskede. Den dag i dag har jeg ubeskrivelig mange traumer fra dengang. Jeg kan blive bange hvis folk bare blafrer med deres hænder foran mig eller slår mig for sjovt. Jeg er bange for at få vand i øjnene, jeg er bange for stort set alt hvad der bare minder mig om det.

Jeg hørte fra hans eks en dag at han var begyndt at drikke igen og jeg ved at hans kærestes datter nu er omkring 5-6 år. Han har virkelig ødelagt mit liv, men jeg ved bare ikke om man kan melde ham for det han har gjort dengang eller om det er alt for sent?:-/ –
K

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 17 år.

Det, som du beskriver, er der er ingen børn, som bør udsættes for. Det er helt forfærdeligt og ikke mindst ulovligt. At være udsat for vold kan, som du også beskriver, sætte nogle grimme ar på sjælen.

Jeg tænker på, om du mon får hjælp til at bearbejde de oplevelser, som du har været udsat for dengang, så du kan komme videre i livet – uden at det skal blive ved med at hæmme dig?

Men du skriver, fordi du gerne vil vide, om man kan anmelde gammel vold. Der findes noget, der hedder forældelsesfrister for forbrydelser. Det betyder, at en forbrydelse – fx vold kan være så længe siden, at politiet ikke undersøger sagen.

Men når det gælder vold mod børn, så begynder forældelsesfristen først, når barnet fylder 21. Og fra man fylder 21 går der 5-10 år, før sagen er forældet. Loven er sådan, fordi man ved, at det kan være svært for at barn at anmelde. Især hvis barnet stadig bor sammen med den voksne, der udøver vold. Det betyder, at du godt kan anmelde din papfar for vold.

Vi anbefaler altid, at man får hjælp fra nogen tæt på sig – og helst en voksen, når man skal melde noget til politiet. Så kender du mon en, som kan gå med dig til politiet?

Du kan enten ringe til politiet på 114 eller møde op på en politistation. Du kan læse mere om, hvordan du kan anmelde her: politi.dk – anmeld vold

Du skriver også, at din tidligere papfar nu bor sammen med et andet barn, og at han er begyndt at drikke. Ud fra det, som du har fortalt om ham, så lyder det rigtig bekymrende. Det er sådan, at hvis man er bekymret for, om et barn har det godt – f.eks. om barnet bliver slået eller bor sammen med en som drikker – så skal man kontakte kommunen og fortælle det. Kommunen skal hjælpe børn, som ikke har det godt hjemme. Ville du mon have mod på det?

Du kan vælge at underrette anonymt, og du kan sende din underretning her: borger.dk – underret om børn

Hvis du synes det er svært at sende en underretning, så kan du enten få hjælp af en, du kender eller du kan ringe til os på BørneTelefonen på 116 111. Vi vil gerne tale med dig om, hvordan du kan underrette.

Jeg synes, det er rigtig stærkt af dig at skrive til os, og jeg håber, du har mod på at gå videre – både med din egen sag og med den lille piges.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)