Brev
JEG VIL VÆK NU!!!
Hej…
Jeg er en pige på 12 år jeg bor i en lille by i Midtjylland.
Jeg vil ikke bo der hjemme pga at min mor og min far hele tiden slår og river i mig det er for det meste min mor da min far arbejder længe men når de gør det bliver jeg selvfølgelig sur og ked af det jeg smækker med min dør så de kan se/høre at jeg bliver sur og ked af det
men så kommer de ind på mit værelse og begynder at rive i mine arme osv…
Der var engang hvor jeg blev så sur at jeg begyndte at pakke mine ting så jeg kunne stikke af hjemme fra men det har jeg fortrudt at jeg ikke gjorde men nu begynder de at sige at de ikke gider at have mig her hjemme og at jeg skal finde et andet sted at bo…
Men jeg vil virkelig gerne væk hjemme fra fx i en plejefamilie. Plizz hjælp mig!
Mvh en pige
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12 år.
Din overskift på dit brev fortæller tydeligt, at du ikke har det særlig godt derhjemme. Ud fra det du skriver, så er det dine forældre gør på ingen måde i orden. Jeg vil give dig nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, så dine forældre kan få hjælp til ikke at slå og rive. Det er også nogle råd, som forhåbentligt også hjælper dig til at få det bedre.
Jeg kan ikke sige, om du kan komme i plejefamilie eller præcis, hvordan du bliver hjulpet. For at komme i plejefamilie skal du tale med en sagsbehandler på din kommune. Måske har din by en hjemmeside, hvor du kan se hvilket telefonnummer kommunen har? Eller også kan du sige det til en lærer eller anden god voksen, som kan hjælpe dig med at tale med kommunen.
I din kommune kan du få hjælp. Her hjælper de også børn som bliver slået eller ikke har det godt derhjemme. Hvis du får snakket med en sagsbehandler, vil du nok få at vide, hvordan de kan hjælpe dig og hvad de kan gøre.
Det kan være, at dine forældre kan få noget hjælp så de lærer ikke at slå og rive i dig. Det kan være at sagsbehandleren finder ud af, at en plejefamilie er nødvendigt. Men jeg kan ikke vide præcist, hvad sagsbehandleren finder ud af er det bedste.
Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116111. Her kan du fortælle en rådgiver om, hvordan det er at være dig der hjemme. Så kan rådgiveren fortælle dig om, hvordan vi kan hjælpe dig.
Det er vigtigt at du får hjælp, så du ikke bliver slået eller revet i. Du skal ikke gå med det alene.
Nogle gange bliver man nødt til at få hjælp fra andre, så de kan hjælpe dig og dine forældre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.