Jeg slog. Hjælp mig

Hej BørneTelefonen.

Jeg er MEGA bange. Hjælp. Jeg slog min venner når jeg bliver sur og jeg kan ikke styrer mig. Jeg bliver meget ked af det inden i. Men jeg kan ikke lade vær.

Jeg slog meget håret osv. Og der er ikke nogen der siger noget til en voksen. Og jeg bliver meget sur fordi drengen hele tiden driller mig som hele tiden.

Jeg går nu i 6 klassen og har solgte lige siden 3 klassen, hjælp mig.

PS har snakket med min mor. Med jeg har ikke sagt at jeg slog andre.

Hilsen Pige på 12år.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12

Tak for dit brev. Jeg synes, du er super sej, at du skriver herind. Når jeg læser dit brev, kan jeg nemlig se, at du slet ikke kan lide, når du bliver så sur, at du ikke kan styre det. Jeg vil rigtig gerne give dig nogle idéer til, hvordan du kan få hjælp og støtte af de voksne omkring dig.

Det er slet ikke i orden, når drengen driller dig så meget, at du bliver så sur. Det er vigtigt, at han stopper med at drille dig. Måske har du faktisk allerede prøvet forskellige ting for at få ham til at stoppe?

Nogle gange er der brug for hjælp fra de voksne til at få stoppet drillerierne. Hvor driller drengen dig henne? Hvis det er i skolen, kunne du måske sige det til en af lærerne? Hvis det sker i klubben, kunne du måske sige det til en af de voksne i klubben – hvis du går i klub?

Nogle gange når man bliver drillet, kan det også ske på mobilen eller på de sociale medier. Hvis du også bliver drillet der, er det også vigtigt at sige til den voksne. For det skal nemlig også stoppes.

Måske har du allerede sagt til en voksen, at drengen driller dig? Så er det vigtigt, at du fortæller den voksne, at han stadig driller dig.

Det er super, at du har snakket med din mor. Det er nemlig vigtigt, at din mor ved noget om de ting, der nogle gange gør dig sur eller ked af det. Derfor vil jeg foreslå dig at snakke endnu mere med din mor.

Måske kunne du fortælle din mor, at drengen driller dig og at du nogle gange bliver så sur og ked af det, at du kommer til at slå? Måske kunne din mor også hjælpe dig med at få snakket med nogle voksne fx på skolen, så de kan hjælpe dig med at få stoppet drillerierne?

Og samtidig kunne din mor og dig også snakke med en af dine lærere om, hvordan de bedst hjælper dig i skolen, når du bliver sur eller ked af det?

Nogle gange kan det hjælpe at tælle til 10 inden i sig selv. Gå hen til en voksen. Eller at gå et sted hen, hvor man lige kan få lov til at være alene.

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Og jeg tror, at de voksne omkring dig kan få stoppet drillerierne – så du ikke længere skal være ked af det. Og jeg tror også, at du sammen med de voksne kan lave nogle rigtig gode aftaler, så du ikke længere bliver så sur, at du kommer til at slå.

Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til os på 116 111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)