Brev
Jeg græder mig i søvne
Jeg en 10årig pige der ikke har det godt hjemme
bliver slået på
tør ikke sige
det har stået på siden jeg var 6 år gammel
nu er ved at gi op og overvejer tit at skære mig i armen
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 10 årige pige.
Det lyder som om det er rigtig svært for dig at være hjemme. Det er hårdt at blive slået på og særligt når du ikke taler med andre om det. Når du græder dig i søvn hver aften og tit overvejer at skære i dig selv, så er det for meget det du oplever. Det er alt for stort for dig at gå med helt alene. Derfor er det mega sejt at du nu skriver herind til os, du turde at sige det til nogen, det er virkeligt modigt.
Det er ulovligt hvis det er en voksen der slår på dig. Det er din krop og det betyder du bestemmer over den. Ingen må slå på den, eller røre den på måder du ikke kan li. Men det er ikke alle der kan styre sig, det skal de have hjælp til, hvis de ikke kan. Er det et barn der slår dig, skal de voksne hjælpe dig så det holder op.
Det er en god ide at tale med din klasselærer, en pædagog eller en voksen du kender fra din fritid. Det er vigtigt du ikke er alene med det her. Hvis det er for svært at gå hen og sige, så kan du skrive det ned, eller gi dem det her brev.
Du har nu taget et skridt og fået sagt det her til os. Det er det der skal til for at du kan få hjælp. Du skal bruge dit mod til at sige det igen. Om du vælger at skrive eller ringe til os på tlf: 116 111 og tale mere om det. Eller du vælger at tale med en voksen du kender, det er dit valg. Jeg tror på dig.
Kram fra BørneTelefonen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.