Brev
Jeg bliver slået og truet og jeg kan ikke klare det mere jeg vil bare gerne væk
Min far og mor slår og truer mig, jeg kan ikke klare at bo sammen med dem, det gør helt ondt når jeg er sammen med mine venner og ser hvor godt deres forældre behandler dem.
Det gik helt galt i lørdags da jeg svarede min far igen,han begyndte at slå ud efter mig,så skubbede jeg ham væk og råbte han skulle lade mig være i fred, der gik han amok og begynde at slå endnu mere, han gav mig røde mærker i ansigtet og næseblod.
Er der ikke nået jeg kan gøre for jeg kan ikke klare det mere.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Det er rigtigt godt, at du har skrevet hertil og har fået sat en lille smule ord på, hvordan du har det. Jeg vil gerne fortælle dig, at i Danmark er der en lov, der forbyder enhver voksen at slå børn. De må ikke, og det er lige meget, hvad barnet har sagt eller gjort. Derfor er det er absolut ikke i orden, det du fortæller om.
Jeg kan godt forstå dig, når du beskriver hvordan det gør ondt inden i, når du ser hvordan dine kammerater har det. Det er ret sejt af dig, at du kan skrive om de følelser her i dit brev. Jeg tænker, at det må være meget svært at stå model til de ting, der sker hjemme ved dig.
Jeg spekulerer på, om du kunne have mod til selv at ringe til din sagsbehandler i den kommune du bor i? Det er sådan, at alle mennesker har en sagsbehandler, også selv om de måske ikke har været klar over det. Måske kan du føle dig lidt usikker på at skulle ringe til kommunen..? Hvis du har det sådan, tænker jeg på, at det kunne være en mulighed for dig at kontakte Børns Vilkårs Bisidder korps og få hjælp af en af vores søde bisiddere. Vi har hjulpet mange børn og unge, der har haft det svært hjemme. Du kan læse mere om det her >>
Du kan ringe direkte til bisidderne på 35 55 55 59, du skal dog være opmærksom på at ringe i tidsrummet mellem 9 – 16 (fredag før 15).
Du kan også få hjælp til, hvordan du kommer videre, ved at kontakte BørneTelefonen på 116 111 eller ved at skrive over BørneChatten. Måske vil det være rart i første omgang at fortælle en rådgiver om, hvordan du har det hjemme, og hvordan det påvirker dig, og så kan I sammen snakke lidt om, hvordan du evt. kommer i kontakt med en bisidder.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.