Hvordan hjælper jeg

Hej

jeg skriver da en dreng fra klassen har fortalt mig han har det svært hjemme

han spurgte om jeg ville se noget

her hiver han trøjen op

hans mave og ryg er blå gul grøn

han siger han udsat for vold og han ikke kan få sagt det

Han stille men i skolen glad ved ikke om han vil skjule det i skolen

Jeg syntes ikke han skal forsætte at blive ved.

Skal jeg ringe til børnetelefonen og fortælle hvem han er eller til en lære ???

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Hvor er det godt, at du skriver, og det er så godt, at du vil hjælpe ham. Det viser, du virklelig er en god og omsorgsfuld kammerat.

Det der sker for din klassekammerat, er på ingen måde i orden og skal stoppes. Men nogen gange, kan det være svært at vide hvad man skal gøre, når du ved at han er udsat for vold. Det vil være rigtig godt at sige til en god lærer, så hurtig som muligt - eller skrive det til en lærer på intra, hvis det er svært at sige. Måske vil det også hjælpe dig at sige det til dine forældre, så de kan hjælpe dig med at tale med læreren eller skolelederen.

Du er også meget velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen på 116111, hvis du helst vil det. Så kan vi snakke mere om, hvad der er bedst at gøre, for at din ven får hjælp. Din ven er også meget velkommen til at ringe, sms'e eller chatte med os - vi vil meget gerne hjælpe ham.

 Ved at trykke på det her link, kan du læse  mere om, hvordan man kan hjælpe. https://bornetelefonen.dk/vold-hj%C3%A6lp-ven

Det kan sagtens være, at du også selv har brug for at tale med nogen om, hvordan du har det, når du har en ven, der har det dårligt derhjemme. Du bliver måske ked at det på din vens vegne. Det er helt forståeligt og helt ok, at du taler med nogen – også selv om din ven har bedt dig holde det hemmeligt. Det er godt, hvis du taler med en voksen - det kan være dine egne forældre, bedsteforældre, en lærer eller en sundhedsplejerske på din skole.

Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen og tale med en rådgiver om, hvordan du har det med, at din ven har det svært.

Det er godt at du reagere, når du ser, at nogen udsættes for noget, som de ikke burde opleve. Det kan være svært at finde ud af, hvordan man på den bedst mulige måde kan hjælpe på.

Jeg håber, at det her svar kan være en hjælp for dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)