Brev
Hvordan hjælper jeg
Hej
jeg skriver da en dreng fra klassen har fortalt mig han har det svært hjemme
han spurgte om jeg ville se noget
her hiver han trøjen op
hans mave og ryg er blå gul grøn
han siger han udsat for vold og han ikke kan få sagt det
Han stille men i skolen glad ved ikke om han vil skjule det i skolen
Jeg syntes ikke han skal forsætte at blive ved.
Skal jeg ringe til børnetelefonen og fortælle hvem han er eller til en lære ???
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Hvor er det godt, at du skriver, og det er så godt, at du vil hjælpe ham. Det viser, du virklelig er en god og omsorgsfuld kammerat.
Det der sker for din klassekammerat, er på ingen måde i orden og skal stoppes. Men nogen gange, kan det være svært at vide hvad man skal gøre, når du ved at han er udsat for vold. Det vil være rigtig godt at sige til en god lærer, så hurtig som muligt - eller skrive det til en lærer på intra, hvis det er svært at sige. Måske vil det også hjælpe dig at sige det til dine forældre, så de kan hjælpe dig med at tale med læreren eller skolelederen.
Du er også meget velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen på 116111, hvis du helst vil det. Så kan vi snakke mere om, hvad der er bedst at gøre, for at din ven får hjælp. Din ven er også meget velkommen til at ringe, sms'e eller chatte med os - vi vil meget gerne hjælpe ham.
Ved at trykke på det her link, kan du læse  mere om, hvordan man kan hjælpe. https://bornetelefonen.dk/vold-hj%C3%A6lp-ven
Det kan sagtens være, at du også selv har brug for at tale med nogen om, hvordan du har det, når du har en ven, der har det dårligt derhjemme. Du bliver måske ked at det på din vens vegne. Det er helt forståeligt og helt ok, at du taler med nogen – også selv om din ven har bedt dig holde det hemmeligt. Det er godt, hvis du taler med en voksen - det kan være dine egne forældre, bedsteforældre, en lærer eller en sundhedsplejerske på din skole.
Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen og tale med en rådgiver om, hvordan du har det med, at din ven har det svært.
Det er godt at du reagere, når du ser, at nogen udsættes for noget, som de ikke burde opleve. Det kan være svært at finde ud af, hvordan man på den bedst mulige måde kan hjælpe på.
Jeg håber, at det her svar kan være en hjælp for dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen