Brev
Hvad skal jeg gøre
Min far har slået min lillebror og mig før.
Nu har han skubbet min bror ned fra trappen (3 trin). Han sidder og græder nu.
Jeg tør ikke at ringe til nogen.
Hvad skal jeg gøre for det kan ikke blive ved sådan her. Hjælp mig med at hjælpe min lillebror!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år, tak for dit brev, som du har kaldt "Hvad skal jeg gøre?"
Det er rigtig flot af dig, at du sådan bekymrer dig for din lillebror! Og det er da rigtignok også noget slemt, både han og du har været udsat for fra jeres far. Og sådan noget skal der gøres noget ved for at få det stoppet. Så det er godt, at du med dit brev beder om hjælp til din lillebror.
Jeg må lige spørge, om din mor mon ved noget om det her? Jeg ved jo ikke, om dine forældre bor sammen, eller om de er skilt. Har du sagt noget til din mor om, hvad der er sket, og at du er bekymret for din lillebror? Måske ved hun, hvad der kan gøres for at løse problemet?
Eller måske kan du fortælle det til skolesundhedsplejersken, så kun kan få nogen til at hjælpe jer?
Nu skriver du, at du ikke tør ringe til nogen. Jeg kan ikke vide, hvad du er bange for ved at ringe til nogen. Men du skal nu vide, at du trygt kan ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en af rådgiverne, for du behøver ikke at fortælle, hvem du er, men nøjes med at fortælle om problemet, så vil rådgiveren kunne fortælle dig noget mere om, hvad der kan gøres for at hjælpe jer. Du kan faktisk også sende en SMS til 116 111, hvis det føles lettere for dig at gøre det på den måde.
De bedste hilsener
BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.