hjælp mig

Jeg er en pige på 13 år

og min far drikker og derfor er jeg bange får at han kommer op og slås.

Han slår mig og min søster. Og vi handler enda for ham.

I hans verden er han lige glad med mig og min søster

min søster er 8 år og kommer ik i skole nogle gange han mishanler os .

Jeg er syntes at det et meget pinligt at han kommer og råber ad mine veninder og lære og andre mennesker .

han går rudt og drikker i butiker gader der hjemme.

en dag kom jeg og min søster hjem men vi måtte ik komme ind og vi sad udenfor i en uge.

Hjælp mig plizz

kærlig hilsen n

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære N på 13 år

Tak for dit brev til BørneTelefonen. Hvor er det stærkt af dig, at du skriver hertil og fortæller om, hvordan det er hjemme hos dig. Den måde hverdagen er på for dig og din søster, er slet ikke i orden. Jeg kan godt forstå, du er bange for, hvad din far vil gøre, når han drikker. Det er ikke rart for børn at opleve, at voksne råber eller slås.

Når de voksne drikker for meget, blive de anderledes, end de normalt er. Nogle voksne bliver ligeglade, andre slår og råber, andre igen gør helt andre ting. Derfor er det slet ikke sikkert, at din far er helt klar over de ting, dig og din søster gør for ham, som eksempelvis når I køber ind for ham. Selv om det er godt, at man I en familie hjælpes ad, bør det ikke være dig og din søster, der alene sørger for at købe ind for ham. Når voksne drikker og ikke selv kan finde ud af, om de drikker for meget, er det slet ikke noget, børn kan hjælpe dem med.

Derfor er det heller ikke noget, du eller din søster kan gøre noget ved. Derimod tænker jeg, I begge to har brug for voksenhjælp. I dit brev fortæller du, at din far råber og er fuld ved skolen, er det noget, du har talt med dine lærere om..? Jeg ved fra andre børn, der har forældre som drikker, at de nogle gange ikke kan lide at tale om det, fordi de synes, det er pinligt for dem. Jeg tænker, du sikkert også kender til den følelse, men alligevel vil jeg opfordre dig til at tale med dine lærere på skolen. Fortælle dem både om at din far drikker, og at han slår dig og din søster... Kan du finde modet til det, også selv om det måske er svært…? Du kan måske vise dem dit brev herind til, sammen med mit svar. Dine lærer har nemlig noget, der kaldes ”skærpet underretningspligt”, og det betyder, at de skal hjælpe, hvis de finder ud af, at et barn ikke har det godt hjemme. Men det kræver, at de får at vide, hvad der foregår, og der skal du bruge det mod, du allerede har vist ved at skrive her til BørneTelefonen. Det tror jeg godt på, at du kan.

Det er sådan, at I Danmark er det ikke lovligt for de voksne at slå børn. Det er lige meget, om dem der slår er forældre eller andet, de må ikke slå, uanset hvad børnene måske har gjort. Når du beskriver, hvordan din far slår jer begge, tænker jeg, det er endnu vigtigere, at I får voksenhjælp. Din far kan også få hjælp til at lære at styre sit temperament, så han ikke behøver at slå, når han bliver vred over noget.

Her på BørneTelefonen har vi ansat nogle voksne, der kaldes bisiddere. De er der for at hjælpe børn, der særligt har brug for hjælp, og jeg tænker det kan være en god ide for dig at kontakte dem. Du kan ringe på tlf. 35 55 55 59 mandag-torsdag kl. 9-16 og fredag kl. 9-15 og spørge, om du kan få en bisidder. Hvis du bedre kan lide at skrive, kan du også skrive til BørneChatten og bede dem om at få kontakt til en bisidder.

En anden måde, du kan få hjælp, er ved at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Der kan du tale med en rådgiver om, hvordan du har det. Når børn ringer til BørneTelefonen, bestemmer de selv, om de vil fortælle, hvad de hedder, men hvis bisidderne skal kontakte dig, er det nødvendigt, at de får at vide, hvem du er.

Jeg håber meget, du kan finde modet til at kontakte BørneTelefonen, eller få voksenhjælp måske igennem skolen. Måske har du overvundet dig selv ved at skrive herind, jeg håber du igen kan finde det samme mod, så I hjemme kan få hjælp.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)