Hjælp mig

igår slog min mor mig og det er ikke første gang det sker

det er også sket for mine søstre

jeg er kun 10 år

hvad skal jeg gøre

jeg er bange

hilsen anonym

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år.

Tak for dit brev herind til. Du fortæller at din mor har slået dig og dine søstre, og det er slet ikke ok at hun gør det. Det er rigtigt godt du skriver hertil og super flot og modigt af dig, at du kan gøre det, når du ikke er mere end ti år.

Jeg kan godt forstå du bliver bange, når du bliver slået eller ser at dine søstre bliver slået. I Danmark er der en lov, som forbyder de voksne at slå på børnene.

Det er lige meget om det er forældre eller andre voksne, der er ikke nogen som må slå på børnene.
Det er også lige meget hvad børnene siger eller gør, det er stadig ikke tilladt for de voksne at slå.

Derfor tænker jeg også, at du har brug for voksenhjælp. Jeg ved, at nogen børn ikke vil fortælle, at deres mor eller far slår dem. Nogle børn føler de på en måde sladre om det derhjemme, andre tror det er deres egen skyld, kender du mon nogle af de følelser?

Måske gør du, alligevel vil jeg opfordre dig til, at fortælle det til en voksen. På din skole er det sådan, at dine lærer skal hjælpe dig, hvis du fortæller dem, hvad der sker hjemme.

Når de skal hjælpe, skal de fortælle de til kommunen. Kommunen skal så hjælpe dig, dine søstre og din mor. Det kan være, at din mor skal have hjælp fra en familie rådgiver og lære ikke at slå jer, men sige tingene til jer i stedet for. Det kan også være at kommunen kan hjælpe jer på andre måder. Måske kan du snakke med din lærer om det?

Kan det være en mulighed for dig, at tale med en af dine lærer på den måde…?

Hvis du går i SFO gælder det samme for de voksne der arbejder der, måske vil du hellere tale med en af dem? Er der mon en sød pædagog, som du fortælle det til?

I dit brev fortæller du ikke, om dine søstre er ældre eller yngre end du er. Alt efter hvor gamle de er, så kan I måske hjælpes ad? Eller er det helt ok, at du selv siger det til en voksen som kan hjælpe jer, så din mor stopper med at slå.

Du kan også starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og fortælle om, hvordan du har det hjemme. Du behøver ikke fortælle, hvad du hedder. Så vil den søde rådgiver snakke med dig, om hvad vi kan  hjælpe dig med. Hvordan mon det vil være for dig?

Jeg startede med at skrive, at det var flot og modigt af dig, at du skrev her til. Jeg håber meget, at du kan finde det samme mod igen, og gøre brug af et af mine råd. For din mor skal have hjælp fra andre voksne, så hun stopper med at slå. Hvem mon du først tænker, vil være god at snakke med?

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)