Brev
HJÆLP
Min far og mor slår mine søskende og mig.
Jeg er vildt bange for dem og jeg har ringet til politiet engang det gik for vidt men de gik bare igen, og så fandt min far ud af at det var mig som ringede og nu truer han mig med at det bliver min tur til at få en omgang tæsk næste gang der sker noget! Hjælp!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du!
Mange tak for dit brev.
Hvor er det modigt og godt, at du ringede efter politiet og har skrevet herind. Det var rigtigt af dig at ringe til politiet – og meget forkert af dem, at de ikke hjalp dig i den svære situation, som det må have været for dig.
Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig i klemme og bange for, at du måske får tæsk, hvis din far finder ud af, at du prøver på at få hjælp, men at slå er ikke en løsning i forhold til at få dig til at tie stille.
Det må være meget svært at leve med den frygt og være bange for at blive slået. Det er derfor meget vigtigt, at du finder ud af, hvilke voksne du har omkring dig, som du kan stole på og betro dig til. Det kan være noget familie – en moster, mormor, tante el.lign. Det kan også være en uden for familien – en lærer, sundhedsplejersken på din skole, eller en anden voksen, som du tænker vil kunne hjælpe dig. Du kan også ringe til din kommune og bede om at tale med en fra BørneUnge rådgivningen og sige, at du vil anmelde vold mod børn – så skal kommunen reagere og komme og hjælpe dig. Hvis det er for svært at ringe, kan det være at en af de voksne måske kan gøre det for dig eller sammen med dig.
Du er også meget velkommen til at kontakte Børnetelefonen på 116 111, eller skrive ind på BørneChatten, der sidder kompetente voksne klar til at hjælpe dig – de kan også ringe til kommunen for dig, hvis du ikke kender nogen anden der kan.
Du vil også igennem Børns Vilkår kunne komme i kontakt med Bisidderkorpset, hvor du kan få en voksen bisidder, der kan være din støtte under samtaler mellem dine forældre, dig og kommunen. Bisidderen kan sørge for, at dine rettigheder bliver overholdt, og at der bliver lyttet til hvad du siger, så du ikke risikerer at stå i en situation som den, hvor politiet ikke gjorde noget. Du kan læse mere om bisidderkorpset her >>
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.