Brev
hjælp
Hej, Min mor er speciel jeg ved ikke hvordan men det er hun bare. Hun vill ikke lade mig spise aftensmad da jeg prøvede at tage noget skubbede hun mig så jeg ramte en væg, så tog hun det og smed det i skraldespanden.
Hun beder mig også at gøre rent konstant, hente mine søskende og hjælpe min bror med lektier. Hun bliver sur hvis jeg kommer hjem 10 minutter forsent. Vær sød at hjælpe mig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen. Hvor lyder det bare til, at du står i en svær situation… Hvor er det flot at du skriver efter hjælp til at komme videre.
Det lyder til at dit forhold til din mor er kørt af sporet… Men samtidig bider jeg mærke i, at du skriver, at din mor har skubbet dig, så du ramte en væg… Det er ikke lovligt, det din mor gør her. Det er vold, og det er ikke ok.
Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du får talt med en voksen, som kan hjælpe dig videre… Din mor kan ikke fortsætte med at skubbe dig, og det går heller ikke, at I fortsætte med at have et forhold med så mange skænderier og uenigheder…
Hvem har du i dit netværk, som du kan betro dig til…? Måske din moster, en god venindes mor eller måske din klasselærer…? Faktisk er det sådan, at hvis du for eksempel henvender dig til din klasselærer, så har hun pligt til at hjælpe dig… Det hedder, at hun har ”skærpet underretningspligt” og betyder, at hun har pligt til at handle og hjælpe, hvis hun ved, at børn eller unge ikke har det godt eller bliver udsat for eksempelvis vold. Det betyder, at hun skal hjælpe dig, når du fortæller om hvordan du har det derhjemme. Det kan være at kommune kan hjælpe jer med familierådgivning og støtte? På din kommune er der også gratis og anonym rådgivning, både til dig som barn/ung, og til din mor er der rådgivning om vanskeligheder i familien. Du kan læse mere om hvor man skal ringe til på din kommunes hjemmeside.
Jeg tænker, det er rigtig vigtigt, at du får fortalt nogen om, hvad der foregår hjemme hos dig… Din mor og dig må have styr på jeres forhold til hinanden, så det ikke indebærer vold og for mange slåskampe… Der er ingen tvivl om, at langt de fleste teenagers har konflikter med deres forældre, nogle har mange, mens andre klarer det rimeligt let… Men konflikterne skal ikke indeholde vold, så det skal vi have stoppet…
Jeg vil opfordre, dig til at ringe ind til os, du er altid velkommen på Børnetelefonen eller sms'en på 116 111, hvor der sidder en rådgiver klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og i weekenden fra kl. 11-19. Du kan også bruge chatten i samme åbningstid. Så har vi mulighed for at tale mere om hvad der kan gøres så I får hjælp derhjemme, og får det bedre sammen. Husk det er gratis og anonymt at ringe eller skrive til os, og det kan ikke ses på telefonregningen.
De bedste ønsker
BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.