Brev
hjælp
Hej .
jeg er en pige på 12 .har haft noget kørene med en dreng og vi har faktisk også være kærester i 3 månder .. men så slog han op og har så fået af vide af ham han over vejer om han vil komme sammen med mig igen … men her i går fik jeg afvide af en fra klassen han havde sagt til hende inden han slog op at han vil 80 % slå op og 20 % være sammen med mig og den stor del af de 20 var for at gøre mig glad …
Hvad skal jeg gøre ?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev, hvor du fortæller om et kæresteforhold, du har haft. Jeg kan godt forstå din tvivl, for din tidligere kæreste sender nogle meget forvirrende meddelelser. Det er også en lidt speciel måde, han forklarer pigen fra din klasse, om sine følelser for dig, nærmest som en procent regnestykke.
Det virker, som om han er meget opmærksom på, hvordan du har det. Var du mon meget ked af det, da han slog op med dig? Hvis du blev meget ked af det, så føler han måske, det er hans skyld og at han må gøre det godt igen?
Du spørger, hvad du skal gøre og jeg tænker, du skal finde ud af, hvad dine følelser er for ham. Er du forelsket i ham? Du skriver ikke ret meget om dine følelser for ham, savner du det at have en kæreste, et forhold? Savner du ham?
Jeg tænker, du er nødt til at blive afklaret, med dine egne følelser, i forhold til, hvad du vil, er det ham, du gerne vil være kæreste med?
Mange hilsner BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.