Brev
Hej
Jeg er blevet overfaldt
Og mit opholdssted siger at jeg ikke skal gøre det fordi at jeg har en tynd sag
Har brug for at vide hvad i synes jeg skal gøre
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Godt du ikke bare vil acceptere, at du skal lade sagen ligge.
Jeg tænker, at når du er blevet overfaldet, så har du en sag. Og uanset hvad så har du brug for at få din oplevelse bearbejdet. Jeg kan ikke gennemskue, hvorfor dit opholdssted opfordrer dig til at lade det ligge, og jeg ville gerne kunne snakke lidt mere med dig og høre lidt mere om, hvad du har været ude for. Men det er ikke helt muligt i en brevkasse, så jeg giver dig et par forslag her, som du måske kan bruge.
Hvor godt snakker du med din kontaktperson fra kommunen? Vil du kunne ringe til hende/ham og fortælle, hvad der er sket? Eller din sagsbehandler måske? Jeg tror, det er vigtigt, at du får noget støtte, så du kan komme frem med det, du har været udsat for. Det er ikke godt at gå og gemme på, og det vil jeg i hvert fald ikke anbefale.
Vi vil også gerne hjælpe dig her på BørneTelefonen. Jeg ved ikke, om du har hørt om det, men vi har mulighed for at give dig en bisidder, der kan hjælpe med at sørge for, at du bliver hørt, når du f.eks. skal i kontakt med dem fra kommunen. Det kunne godt være, at det ville være en god ide at snakke med en bisidder i din situation, så du får den hjælp, du har ret til. Vores bisiddere kender en masse til børns rettigheder og til de muligheder for støtte, der findes.
Du kan komme til at snakke med en bisidder, hvis du ringer på 35 55 55 59 og beder om at blive stillet om til en bisidder. Eller du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver først. Rådgiveren kan så få en bisidder til at ringe dig op. Det er to måder at gøre det på - måske har du mod på det?
Jeg håber, du får hjælp til, så du ikke skal gemme på en ubehagelig oplevelse.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.