Brev
familievold
Min papfar er syg i hovedet han slår min mor og han truer og nedgør mig konstant
kan i hjælpe til mad at det stopper
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du beder om hjælp, for de forhold du oplever derhjemme med din stedfar, er slet ikke ok. Han må ikke slå din mor, og han skal ikke nedgøre dig. Det ved han nok godt selv, men når nogle voksne alligevel gør sådan nogle dumme ting, kan det være fordi de ikke ved, hvordan man ellers kan være. Måske har han ikke lært det, da han var barn.
I har alle brug for hjælp til at få det bedre. Jeg tænker, at det kunne være en god ide, hvis en socialrådgiver i kommunen hørte om, hvad der foregår hjemme hos dig, så de kan hjælpe jer.
Jeg vil råde dig til at fortælle en voksen som du har tillid til, hvordan du har det hjemme, og hvad der foregår. Det kan f.eks. være en lærer. Lige nu har du jo nok skoleferie, men det kan være, at du går i SFO og kan tale med en pædagog der? Det kan også være, at du kender en anden voksen, som f.eks. en kammerats forældre eller lignende? De kan evt. hjælpe med at kontakte kommunen.
Hvis du slet ikke kan finde på, hvem du skal sige det til, vil jeg foreslå dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver. Så kan rådgiveren hjælpe dig videre, så du og din familie får hjælp. Det er gratis at ringe til BørneTelefonen, og der er selvfølgelig åbent i sommerferien.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.