Et voldig forhold.

Hej jeg hedder F…….. og jeg er 16 år gammel, jeg har en kæreste der er 17 år gammel, men han er rigtig voldig.

han bliver jaloux vis jeg kigger på en dreng han synes at jeg er intresseret, men det er jeg ikke, hvis jeg kommer hjem med min kæreste slår han mig, en dag voltægt han mig… Han sagde vis jeg siger noget bliver jeg mere slået og jeg har overalt blå mærker! Jeg er så bang. Håber i giver mig en svar.

Hilsen. F………

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære F., Tak for dit brev! Jeg kan godt forstå, at du beder om hjælp til at komme ud af den situation, du er havnet i. Det lyder på ingen måde til at være et rart forhold for dig, tværtimod. Men derfor kan det alligevel godt være rigtig svært at få afsluttet sådan et forhold.. Især hvis din kæreste ikke er interesseret i, at I skal stoppe.Jeg kender ikke din kæreste, men han lyder ikke særlig sød, når han kan finde på både at slå dig og voldtage dig. Måske var I engang forelskede og havde det rigtig rart sammen? Måske har han også gode sider, men i hvert fald er det han gør mod dig jo slet ikke okay!Måske tænker du, hvorfor det har ændret sig fra det, til at han nu bliver vred og slår dig? Det er rigtig vigtigt for mig at sige, at det på ingen måde kan være din skyld eller dit ansvar, at han opfører sig på den mådeoverfor dig. Hvordan vi opfører os, er altid vores eget ansvar. Vi er hver især ansvarlige for, hvad vi gør; så når han bruger vold overfor dig, så er det hans ansvar. Aldrig din skyld.Du lyder oprigtigt meget bange for ham, og det kan jeg godt forstå, når du samtidig fortæller, at du har blå mærker over hele kroppen. Jeg tænker, at det du beder om hjælp til at få afsluttet jeres forhold.. Er det rigtig forstået?Selvom han har truet dig til at tie stille, så tænker jeg, om der er en veninde, du stoler på eller en af dine forældre eller en helt tredje voksen, som kan hjælpe dig medat komme ud af det forhold? Du kan nemlig henvende dig et par steder for at få hjælp, men jeg tænker, at det kunne være rigtig rart for dig at have én med tilat støtte dig.. Tror du også det?Du har mulighed for at gå til politiet og anmelde ham for vold, voldtægt og trusler. Det er din egen politistation, som du kan ringe til eller møde op på. Det kan for nogen virke meget voldsomt at anmelde deres egen kæreste for vold, men det er faktisk det, han har gjort ved dig..En anden muligheder at kontakte Børne- & Familieteamet i din kommune. Måske har du ikke tidligere henvendt dig til kommunen, men det er sådan, at vi alle sammen har en rådgiver, som skal hjælpe os, hvis vi har brug for det. Og det tænker jeg, at du har lige nu.. Da jeg ikke kender din familiære baggrund og hvem du foreksempel bor sammen med, så har jeg lidt svært ved at rådgive dig til, hvem derkan hjælpe dig, men det vil du kunne tale med din rådgiver på kommunen om.. Dekan også hjælpe dig, hvis der er nogle økonomiske eller praktiske ting idet, som du skal have hjælp til.En mulighed er også at få hjælp fra vores bisidderkorps. Igennem bisidderkorpset kan du fåstøtte til for eksempel at gå med op på kommunen, hvis du ikke lige synes, duhar nogen der kan gå med dig.Da jeg ikke ved mere end det du har skrevet i brevet, tror jeg, at det kunne være rart for dig at ringe til BørneTelefonen 116 111 og tale med en af vores rådgivere. For det kan gøre en stor forskel om det for eksempel er en kæreste du ser en gangimellem, eller om det er en du bor sammen med.. Rådgiveren kan også nemmere tale med dig om der er nogle muligheder for hjælp i dit eget netværk eller om det erbedst at gå til kommunen med det samme.. Det ville være så rart, hvis vi alle havde en bedste ven eller veninde, som kunne støtte os i en sådan situation, men det er desværre ikke alle som har det eller har venner som har lyst til at blive blandet ind i det – derfor kan det være godt at bruge rådgiveren påkommunen i stedet for..Du er selvfølgeligogså altid velkommen til at skrive til os igen! Og måske kunne du have gavn af at tjekke hjemmesiden www.ditforhold.dk ?Kære F., jeghåber, at du får hjælp til at komme videre og snart ikke behøver gå rundt ogvære bange mere!De allerbedstehilsner fra BørneBrevkassen.

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)