Er jeg voldig eller er det selvforsvar

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Mange tak for dit brev. Jeg kan rigtig godt forstå, at du havde brug for at få din oplevelse ud af hovedet. Det lyder slet ikke som en rar oplevelse. Hvor er det bare godt, at du har skrevet herind til BørneTelefonen, så jeg forhåbentlig kan hjælpe dig.

Det som drengene gjorde mod dig lyder voldsomt. Det, de gjorde mod dig, er slet ikke noget, som man skal finde sig i. Derfor kan jeg faktisk godt forstå, at du fik lyst til at gøre gengæld. Du skriver, at folk nu går rundt og siger, at du er sindssyg i bolden. Det synes jeg ikke er okay.

Det var drengene som startede med at gøre dig ondt, og du gjorde modstand og viste dem, at du ikke ville finde dig i deres opførsel. Når man kommer under stort pres, som du var, så er det en naturlig reaktion at ville forsvare sig. Der er ikke så mange muligheder i sådan en situation. Man kan kæmpe, prøve at løbe væk eller helt stille vente på, at de stopper. Hvilken en mulighed man vælger, kan man godt føle, at man ikke har kontrol over i situationen. Det er først bagefter, at man kan tænke over, hvad man egentlig mener om sine egne handlinger.

Du skriver, at du ikke kan lide at gøre andre ondt, og at du derfor er rigtig ked af det, som du har gjort. Det viser, at du har et ønske om at undgå vold. Det er synes jeg, er vigtigt, at du lægger mærke til. Du har en samvittighed. Så når du spørger, om du er voldelig, så er mit svar nej. Du har gjort noget voldeligt i en virkelig presset situation. Men det gør dig ikke til et en voldelig person.

Jeg synes faktisk, at det lyder som om, at der er brug for, at nogle voksne får at vide, hvad der er sket, og at du nu bliver kaldt sindssyg i bolden. Måske ville det være rart for dig, at snakke med dine forældre om det. Nu ved jeg ikke, hvordan du har det med dine forældre. Men måske vil de gerne høre, hvad du har oplevet? Så kan de hjælpe dig med at fortælle det henne på skolen.

Du kan også selv sige det til en af dine lærere. Måske er der en lærer, som du taler godt med? Dine lærere har ansvar for, at alle børn har det godt. Derfor vil det også være rigtig godt, hvis de får det at vide, så de kan hjælpe både dig og drengene. Det er ikke godt, at I bliver så voldsomme over for hinanden.

Jeg tænker også, at dine lærere må hjælpe til at få de andre til at holde op med at kalde dig sindssyg i bolden. Hvis dine lærere får det at vide, så vil det måske også være nemmere for dig at fortælle dem det, hvis det sker en anden gang, så du ikke kommer til at sparke tilbage.

Jeg synes, at det er rigtig flot af dig, at du sagde undskyld til drengene. Det kræver rigtig meget mod at gå tilbage og sige undskyld efter den oplevelse. Det er simpelthen bare så sejt og stærkt af dig.

Det er rigtig vigtigt, at du kan få lov til at gå i skole uden vold, og uden at folk skal kalde dig ting, som du ikke kan lide. Jeg håber derfor, at du har mod på at bruge noget af al din styrke til at følge nogle af mine råd.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)