Er jeg syg i hovedet

Hej bb

Jeg er en pige på 17 år

I det senete stykke tid har jeg oplevet noget meget mærkeligt og skræmmende.

Min mor døde da jeg var 15 år, og efter min mor døde blev min far voldelig.

Han siger meget grimme ting til mig og drikker meget, han slår mig også tit.

Jeg er begyndt at vågne om natten, altid på det samme tidspunkt, 4:34, det var det klokkeslæt min mor døde. Det mest skræmmende er dog at jeg nogen gange ser en tynd kvinde skikkelse gå forbi min dør, jeg ved det er min mor fordi hun døde af anoreksi.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med mit liv, vil i ikke nok hjælpe

Kh A.

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære A,

Mange tak for dit brev, og for din store tillid.

I overskriften spørger du, om du er syg i hovedet. Og du spørger, hvad du skal gøre ift.: Din fars drikkeri, hans vold imod dig, at du vågner om natten og den hvide skikkelse af din mor, du nogen gange ser.

Dit brev er klart og præcist, og jeg vil forsøge at give dig et svar der kan leve op til det:

Hvis du med ”syg i hovedet” mener ”unormal”, så er svaret: NEJ, du er ikke skør! Men du lider helt klart voldsomt under at din far drikker, og at han er blevet både fysisk og psykisk voldelig overfor dig, efter din mors død. Og at du har levet med hans vold og drikkeri i alt for mange år.

I stedet for omsorg, trøst og støtte til at sørge over din mor, så giver din far dig lige nu det modsatte. Det er helt, helt urimeligt, og du skal have hjælp.

Både til, at stoppe din fars ulovlige og skadelige vold imod dig, og til at sørge over tabet af din mor.

Det er rigtig vigtigt du får hjælp, til at stoppe hans vold hurtigst muligt. Og heldigvis er der flere steder, du kan få hjælp, hvis der ikke er nogen du allerede kender, som er i stand til at hjælpe dig.

Din fars vold og drikkeri er et alvorligt problem. For jer begge. Han har tilsyneladende valgt at drukne sin sorg i alkohol, og at reagere med grov psykisk og fysisk vold imod dig. Det skal stoppes! Din far har ansvaret for at støtte og passe på dig. Og ikke mindst for, at I enten sammen eller hver for sig, kan komme gennem sorgen over din mor på en god måde.

Hvis han ikke magter det ansvar, så må andre voksne træde til og passe på dig. Du kan f.eks. kontakte din læge, eller kommunes Børne- og ungerådgivning. Det er en gratis og anonym rådgivning, som kan fortælle dig, hvordan du kan få hjælp fra kommunen til at stoppe volden. F.eks. ved at få en kontaktperson. Du kan finde kontaktoplysninger på kommunens hjemmeside.

Hvis det er svært at overskue alene, og du ikke lige har nogen voksne, der kan hjælpe dig, så kan altid ringe anonymt til BørneTelefonens bisidderkorps på 35 55 55 59. De vil kunne fortælle, hvordan de f.eks. kan hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen, hvis du vælger at fortælle dem hvem du er. Rigtig mange børn er rigtig glade for, at få hjælp fra en voksen, der kender alle reglerne og rettighederne, og 100% taler deres sag . Tjek evt. http://www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/Bisidderkorpset.aspx#.UzS3JPl5P_E

Hvis din far har lyst, kan han også få hjælp, til at stoppe sin vold og finde en bedre måde at sørge på, end ved at drikke. Hans læge eller kommunens familierådgivning, vil kunne fortælle, hvor han får den helt rigtige hjælp og støtte. Familierådgivningen er ligesom Børne- og ungerådgivningen gratis og kan kontaktes anonymt. Kontaktoplysningerne kan han finde på kommunens hjemmeside.

Det er ikke ualmindeligt at vågne i løbet af natten, hvis man er under psykisk pres. Du er uden tvivl under et helt urimeligt stort pres. Og ligesom nogen mennesker ubevidst kan mærke det er tid til at stå op, og derfor altid vågner 5 minutter før vækkeuret ringer, så kan din underbevidsthed også have rettet fokus mod klokkeslettet for din mors død.

For mig lyder det som om, at du ikke har fået lov til at sørge rigtigt over din mor? Måske prøver din krop og psyke derfor at vise dig, at det er vigtigt at du får mulighed for at gennemleve din sorg over at miste sin mor? Og at det er vigtigt du får hjælp til det.

Hos www.bornungesorg.dk tilbyder de ligesom hos os på BørneTelefonen gratis anononym telefonrådgivning. Det særlige ved deres rådgivning er, at de frivillige rådgivere er unge, der selv har mistet forældre eller søskende, og som har fundet en god vej igennem sorgen. Det kan være en stor lettelse, at høre hvordan andre har oplevet sorgen og har rummet den. Du kan finde frivilligrådgivningens tlf.nummer og læs mere her http://www.bornungesorg.dk/faa-stoette/linjen-70-209-903/.

Desuden tilbyder ”Børn, unge og sorg” også professionel terapeutisk hjælp. De opretter sorggrupper, og tilbyder individuelle, terapeutiske samtaleforløb. De har stor erfaring med unge og sorg, og vil kunne tilbyde dig et sammenhængende forløb. Det er gratis. Du kan finde den professionelle rådgivnings tlf.nummer og læs mere her http://www.bornungesorg.dk/faa-stoette/raadgivningen/

Jeg tror, at du nogen gange ser din mor som en hvid skikkelse, fordi du har gemt sorgen inde i dig? Ligegyldigt om man tror det er din mor, der besøger dig, eller om man tror det er et psykologisk fænomen (eller noget helt tredje), så er du IKKE syg i hovedet, når du ser hende.

Ligesom når du vågner kl. 4:34, så tror jeg det er et vigtigt tegn til dig om, at du er fyldt med en sorg, som gerne vil have at du tager dig af den. Sorg over hendes sygdom og sorg over, at hun ikke er her mere.

Så selvom det kan være meget skræmmende at se din mor midt om natten, så prøv at tænke på, at hun viser sig for at hjælpe og fortælle dig, at du har brug for at sige rigtig farvel til hende. Lyder det rigtigt i dine ører?

Under alle omstændigheder, er det vigtigt at du får voksenstøtte til at rumme og gennemleve sorgen. Det er de rigtig dygtige til hos www.bornungesorg.dk. Jeg kan varmt anbefale deres hjemmeside, hvis du har brug for at orientere dig mere, inden du beder dem om hjælp.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og at du har modet til også at tage det næste skridt, og kontakte nogen der kan hjælpe dig. Med at stoppe din fars vold, og med f.eks. råd, vejledning, sorggrupper og terapeutiske samtaler. Det er vigtigt at du kan være tryg i dit eget hjem, og at du kan få ro til at sørge over din mor, og så sagt ordentligt farvel til hende.

Husk også, at du altid kan ringe eller chatte med os på BørneTelefonen 116 111. Det er nogle gange lidt lettere, når man kan stille hinanden spørgsmål undervejs. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig, hvis du synes det er svært at tage næste skridt alene.

De allervarmeste tanker til dig fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)