Brev
Er det vold?
Hej, jeg er en pige på 16 år.
Jeg har gennem mange år nu oplevet, at min far og somme tider også min mor, river, skubber og nogen gange slår og sparker mig (ikke mindst også truer med det).
Det er ikke så slemt, at jeg har mærker efter det, men det gør ondt både indeni og udenpå. Det er følgen af, når vi kommer op og skændes,
jeg har også selv et stort temprament, er stædig og er måske også lidt provokerende. Det fører altid til, at de råber voldsomt af mig, ofte også bare sviner mig til, så jeg får det dårligt med mig selv, men også at især min far bliver voldig.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for jeg kan godt lide min tilværelse her, udover lige dem. Jeg har ikke lyst til at flytte, men så alligevel kan jeg ikke lide mine forældre..
Ingen ved, at det er sådan, men jeg har det rigtig skidt… har for tiden også en masse andre problemer. Men især når vi har skændes, får jeg rigtig dårlige tanker f.eks. at gøre selvskade eller endda selvmord.
Er igennem en hård tid, og mine forældre forværrer det kun.
Ved ikke hvad jeg mere skal skrive, håber i kan komme med nogle råd.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Tak for dit brev omkring spørgsmål om hvornår noget er vold. Hvor er det godt du skriver herind!
Først vil jeg sige til dig at det IKKE er lovligt for forældre at rive, slå og sparke børn. Heller ikke selvom det er i forbindelse med et skænderi. Og det er stadig vold, selvom der ikke kommer mærker udenpå kroppen.
Som du skriver gør vold også ondt "indeni" og det er vigtigt at det bliver stoppet hurtigst muligt!
Det er meget vigtigt at du taler med nogen om hvordan du går og har det - både i forhold til tankerne om selvskade/selvmord og om hvordan det er hjemme ved jer i familien.
Har du en sød lærer eller en anden voksen som du kan betro dig til?
Mit råd vil være at du kontakter kommunen og fortæller at du og dine forældre har brug for hjælp og rådgivning i forhold til hvad der skal gøres. Kommunen har pligt til at hjælpe børn der bliver slået og/eller familier der ikke trives.
Hvis du ikke kender en, som kan gå med dig til et møde hos kommunen, så vil jeg opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen (Tlf: 116 111) og sige at du har skrevet til brevkassen og du er blevet opfordret til at spørge efter en "Bisidder". En Bisidder er en voksen fra BørneTelefonen som kan hjælpe dig med at kontakte kommunen, via dette link kan du læse om hvordan en bisidder vil kunne hjælpe dig: https://bornetelefonen.dk/bisidder-b%C3%B8rnetelefonen. Du kan også ringe direkte til bisidderafdelingen på telefon: 35 55 55 59, hvis du vil lave en aftale med dem.
Måske vil det også være rart at tale med BørneTelefonen om de problemer du har i hverdagen og de tanker du går med?
De er rigtig søde at snakke med og så kan du også øve dig i at snakke om problemerne og situationen derhjemme - for det er vigtigt at du kan snakke om det, så du kan få den rette hjælp, bl.a. hos kommunen.
Jeg fornemmer meget stærkt, at dit brev herind var starten på at få opsøgt hjælp og jeg tror du har viljen til at fortsætte med at opsøge hjælp, så volden kan blive stoppet og du kan få det bedre - det fortjener du!
Mange kærlige og hjertevarme hilsner fra BørneTelefonen