Brev
er det ulovligt?
hej
jeg var oppe at skændes med mine forældre, jeg sad på gulvet med et glas vand, og pludselig tog min far fat i min arm, væltede mit vand og slæbte mig hen over gulvet ud til vores gang, jeg råbte at han skulle slippe mig og han trådte på mig (tror ikke det var med vilje) så slap han mig til sidst og råbte af mig og skubbede mig op ad en trappe…
jeg blev rigtig ked af det og lidt bange…han sagde først undskyld fordi jeg spurgte om ikke han skyldte mig en undskyldning…men føler at han er ligeglad..min mor holder med ham og det gør mig rigtig ked af det…fordi de siger at det er min egen skyld. er det ulovligt?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev. Jeg er glad for, at du har skrevet herind, for jeg kan godt forstå, at du ikke synes, at det du har oplevet er rart.
Du spørger meget konkret, om det du har oplevet er ulovligt, og ja, det vil jeg mene at det er. Det er ulovligt for voksne at skubbe, slå, sparke og lignende overfor børn, så når din far tager fat i din arm og trækker dig hen over gulvet og derefter skubber dig op af en trappe, er det altså ulovligt, og så er det egentlig lige meget, hvad der er sket, siden han har gjort det.
Har dine forældre og dig talt om det, der skete? Eller lader de bare lidt som om, ingenting er sket? Måske det kan være en idé at fortælle din far, at du faktisk blev rigtig ked af det og bange? Hvis du har lyst, kan du jo fortælle ham, at du har skrevet ind til os, og at det faktisk er ulovligt, det han har gjort. Er det mon første gang, du oplever at din far gør noget voldsomt ved dig, eller har han gjort det før..?
Jeg tænker, at det er vigtigt, at du får snakket med nogen om det, du har oplevet, det kan for eksempel være en veninde eller en venindes mor, din klasselærer eller en anden voksen, som du stoler på.
Husk på, at du altid er velkommen til at skrive herind igen, og at du også kan prøve at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale lidt videre med en rådgiver. Det er gratis og helt anonymt.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.