Er bange for ….

Hej BB

jeg er en pige på 10 år. Jeg er bange for at blive taget fra min mor, det helle statede med at min mor skule hente mig hos hendes vendine, men så kom der en person som hun havde en konflikt med så begynte hun at kalde min for grimme ting pg true hende med at hun vil køre hende over.

Den person var en x veninde så til sidst slog hun min mor i ansigten mens hende jeg hvar hos kom imelen dem og prøvede at stoppe det så hun lukede dørn men personen nåede at slå min mor.

Men den der person prøvede at få min mor ud for at slos så hun gik hen til min mors bil og begunte at sparke den min mor blev meget sur så hun kom ud og sage hvad laver du og så begynte hun at slå min mor så hun overfald hende men der det stopede, så der hvor mug og mor hvar på vej hen til bilen så statede personen sin bil og kørte ind i vores bil men jeg tog to bileder det ende hvar meget utydelig men det andet kunne man kun det bagdelen af bilen.

Det skete igord vi var over hos politiet idag for at anmele hende for vold og here værk på bilen. Min. Mor brekede halvt en negl og fik hår revet ud og fik blå mærke. Så jeg er bange for at blive taget fra min mor for hvad nu hvis de ikke tror på min mor at det var den perdson som overfald min mor hvad nu hvis de tror på den anden persons historie at det hvar min mor som overfald hende og der er min der skal side i fængsel i 30 dage og jeg bliver taget fra hende

er meget bekymret kan man overhovedet taget fra sin mor i denne sitoation undskyl for min stavelse er bare bange fir hvad der kan ske

Hilsen en pige på 10 år (Plis svar er meget bange)

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år
Jeg kan godt forstå, at du er bange. Det har været en forfærdelig oplevelse for dig, at se din mor og hendes veninde i sådan en voldsom konflikt.
Jeg tænker, at du er både er bange for det, der skete, og at du er bange for, hvad der nu kan ske efter at din mor har anmeldt sagen til politiet, og især er du bange for, om du bliver taget fra din mor.
Du har ret i, at det ikke er til at vide, hvad sagen ender med. Det er jo politiet, der skal finde ud af det ved at snakke med din mor og hende, hun var i konflikt med.
Men skulle det gå så galt, at det er din mor, der får skylden og får 30 dages fængsel, kan jeg tror jeg ikke,  at du bliver taget fra hende på grund af det.
Når børn bliver taget fra deres mor, er det fordi kommunen mener, at moren igennem lang tid ikke har passet ordentligt på sine børn. Det kan f.eks. være at moren drikker eller tager stoffer, at moren ikke sørger for mad til børnene eller lader dem være alene hjemme om aftenen. Men som regel bliver børn ikke taget fra deres mor lige pludselig. Kommunen skal først sørge for at snakke med moren om det og hjælpe med at børnene får det bedre.
Hvis din mor kommer i fængsel, er der selvfølgelig nogen, der skal tage sig af dig. Det kan f.eks. være en fra familien eller en veninde, som du kan få lov at bo hos. Hvis det ikke kan lade sig gøre, kan kommunen hjælpe med at finde et sted i den periode.
Jeg kan godt forstå, at du gør dig mange bange tanker om det, der skete, og jeg vil foreslå, at du prøver at finde nogen, du kan snakke med. Det hjælper nemlig altid at komme af med det, når man er bange. Måske har du en god lærer eller pædagog, du kan betro dig til? Eller måske kan du snakke med en fra din familie eller en anden voksen?
Du kan også ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at snakke videre om det. Her kan du snakke med en rådgiver, der har god tid til at lytte til dig.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)