Drengen der stak mig ned

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år

Det er en voldsom historie du og den drengen er havnet i,  jeg synes, det er rigtig godt, at du skriver til os. Først vil jeg sige, at jeg synes det er rigtig godt, at du kan se I er lige gode om at slås, selvom det jo ikke er en god måde at løse konflikter og uenigheder. Samtidig  er det også godt, du kan mærke og ved, at det bliver langt alvorligere, når den anden dreng stikker dig med en saks. En ting er, at man nogen gange kan blive uvenner og måske komme op at slås, men det er ret alvorligt, når der bliver benyttet våben som fx. en saks, der kan bruges til at stikke med. Det lyder til at konflikten blev så høj, at temperamentet løb helt afsted. Hvor mon de voksne på skolen var henne da alt dette skete?

Hvordan er det mellem dig og den anden dreng nu, er der nogen der har hjulpet jer med at få snakket om det, der skete og er i blevet gode venner igen? Ud fra det du skriver, tænker jeg lidt om, i mon ofte slås på jeres skole eller om det var en enkelt gang det gik så galt? Måske kunne det være en ide, at i snakker i klassen om det med at blive uvenner og slås, og især om hvordan man kan være uenige uden at blive uvenner og slås.
Jeg ved selvfølgelig ikke, hvordan dit forhold er til dine lærere, om der er en, du tænker, at du kunne snakke med eller om det er bedre, at dine forældre gør det? På skoler har man regler om, at lærerne har ansvar for at sikre, at eleverne trives og at alle kan gå i skole trygge osv. Måske har du oplevet, at i har snakket om andre ting i klassen som fx. mobning og måske har i endda en form for klassens time, hvor i snakker om forskellige ting? Det vil være rigtig godt, at I får snakket sammen om at være gode kammerater, med til at lave en god klasse og hvad man kan gøre, hvis man bliver uenige, uvenner eller kommer op og slås. Hvem hjælper med at stoppe kampen, hvor kan man hente hjælpe henne? Er der en voksen i skolegården eller på lærerværelset man kan stole og hente?

Jeg synes, at det er rigtig godt at dine forældre tager kontakt til skolen og snakker med dem. Ud ud fra det du fortæller, lyder det ikke helt som om, at skolen tager det helt så alvorligt. Har dine forældre mon overvejet, at gøre mere ud af sagen? Måske kunne det være en ide, at dine forældre bad om et møde med din klasselærer, skolelederen og den anden drengs forældre, så de kan få snakket det hele igennem og finde en løsning på, hvordan i undgår den slags slagsmål fremover?

Hvis dine forældre synes det er svært, er de meget velkomne til at ringe til vores ForældreTelefon på 35555557 og få en snak om, hvordan de bedst kan snakke med skolen om denne her sag. Det er et anonymt nummer, hvor der sidder rådgivere som er vant til at snakke med forældre.

Jeg foreslår ForældreTelefonen, fordi jeg synes, det er vigtigt, at dine forældre sikrer sig, at skolen tager det alvorligt så der bliver snakket med den anden drengs forældre om det, der skete.

Brug af våben er alvorligt og det er vigtigt, at de voksne gør hvad de kan, for at det ikke sker igen. Hvem ved hvad der måske sker næste gang, det kan risikere at gå værre end denne gang. Hvad tænker du mon om det jeg skriver?

Jeg håber, at du kan bruge mine forslag, og hvis du har brug for at snakke mere om det eller andre ting, så er du meget velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111 eller logge på chatten.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)