Brev
bo der hjemme
hej jeg hedder catrine jeg sige bar mit navn det er ik hæmlit jeg bliver slåt der hjemme når jeg ik lige går hvad mine forælder sige jeg er bange hvad skal jeg gør jeg skriver ik noget særlig langt men jeg vil virkelig ik bo der hjemme hjælp mig jeg håber i vil
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Catrine
Tak for dit brev. Jeg er rigtig glad for, at du skriver til os og beder om hjælp. Du fortæller, at du bliver slået af dine forældre, når du ikke gør som de synes, du skal gøre.
Jeg forstår rigtigt godt, at du er ked af at blive slået, og det kan få dig til at ønske at bo et andet sted. Det gør både ondt på kroppen og på dine følelser, og det er bestemt heller ikke noget, du skal blive ved med at acceptere. Dine forældre må ikke slå dig, heller ikke selvom du gør noget, som de ikke vil have. Det står der i loven.
Jeg tror også godt, at dine forældre godt ved, at de ikke må slå dig, da det er mange år siden, at der blev lavet en lov, som forbyder forældre at slå deres børn. Når de alligevel gør det, tænker jeg, at det kan være fordi de ikke kan finde på andre måder at løse problemer på. Måske har dine forældre brug for at lære det..? Så det er godt, at du har skrevet for at få hjælp til dig selv, men det kan også være en hjælp for dine forældre, hvis nogle voksne kan lære dem nye måder at håndtere problemer på.
I nogle kommuner findes der kurser for familier, som har problemer. Jeg ved ikke, om der findes sådan et kursus i din kommune, men jeg tænker, at du i første omgang kan prøve at snakke med en voksen, som du har tillid til. Det kunne f.eks. være din lærer i skolen..? Det kan også være sundhedsplejersken eller en venindes mor..? Du kan f.eks. vise dem det brev, du har skrevet og mit svar, hvis det er for svært for dig at sige det til dem. Voksne, som hører om børn, der bliver slået, har pligt til at hjælpe dem og fortælle det videre til nogle andre voksne i kommunen, som kan hjælpe dig og din familie.
Jeg ved godt, at det kræver mod af dig at sige det videre, men jeg tænker, at det vil være bedst for alle, hvis du får sagt det videre til nogen. Hvis kommunen hører om dig og din familie, er det op til dem at vurdere, hvordan de bedst hjælper dig/ jer. Så det er svært at vide, om de synes, at du skal bo et andet sted, eller om de vil forsøge at hjælpe dig og din familie, så du kan blive boende hjemme - uden at blive slået.
Hvis du har lyst, kan du også ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, inden du snakker med nogle andre voksne. Så kan rådgiveren måske hjælpe dig til, hvordan du kan få det sagt, og hvad du kan gøre for at det skal være trygt for dig at sige det.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.