Bliver min veninde slået?

Hej.
Min veninde har fortalt mig om episoder med sin far.
Han har grebet hårdt fat i hende, men jeg ved ikke hvor alvorligt det er.

Hendes far har haft en hård opvækst, fortæller hun. Han er blevet slået og kastet i vandet, selvom at han ikke kunne svømme.

Hun gjorde det tydeligt at jeg IKKE måtte fortælle om det til nogen. Derfor føler jeg mig lidt som en forræder.

Jeg har snakket med min moster om det, som arbejder med børn med problemer, og hun foreslog at jeg skulle skrive til jer.

Men altså, min veninde har også fortalt om hendes to mindre søskende. Hendes lillebror er blevet kastet ind i væggen, og hendes lillesøster hængt op på en knage.

Hun har sagt at det ikke sker så tit, og da jeg foreslog at hun kunne tale med en lærer, sagde hun at hendes mor ikke ville have at folk skulle tro at de var en dårlig familie.

Jeg håber at i kan hjælpe mig med mit problem.

Mvh en pige.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Tak for dit brev. Her kan du dele dine tanker i fortrolighed. Jeg kan godt forstå, at du bekymrer dig for din veninde, for det lyder ikke som om, at din veninde vokser op i et helt trygt hjem.

Din venindes og søskendes grænser overskrides af deres forældre. Det er ikke i orden uanset om det sker tit eller sjældent.

Forældre må hverken bruge psykisk (fx nedgøre, true) eller fysisk vold (fx slå, skubbe hårdt, kaste, hænge børn op på knager). Børn har ret til at blive passet godt på hjemme. Det lyder som om, at din venindes forældre har svært ved det lige nu. I dit brev fornemmer jeg, at du godt ved, at det er forbudt at være voldelig. Og der er brug for noget hjælp…

Hvis man ikke er tryg hos sig selv hjemme kan det være svært selv at bede om hjælp. Ofte tænker børn: ”Hvad sker der mon med vores familie, hvis jeg fortæller det til nogen?” og”Vil min far blive endnu mere sur på mig, hvis jeg siger det til andre?”

Det er virkelig modigt af din veninde at have talt med hendes mor om det. Desværre lyder det som om, at moren har svært ved at gøre noget for at stoppe volden og bange for at tale med andre voksne om det.

Din veninde er heldig at have dig, fordi du bekymrer dig for hende og søger om hjælp.

Jeg kan fortælle dig, at jeg har talt med andre børn og unge, der har været i samme situation som dig. Derfor ved jeg, at det er muligt at få et bedre liv. Det kræver mod til at tage fat i andre, der kan hjælpe. Din veninde og hendes søskende har ret til hjælp.

Hendes familie har ret til at få hjælp, så hendes forældre kan få hjælp til ikke at bruge vold. Den hjælp kan de få gratis i kommunen, hvis man snakker med sin kommunes børne- og familieafdeling om det. En lærer kan også hjælpe med at der kommer hjælp til din venindes familie, hvis man snakker med sin lærer om det.

Ville det være en idé, at du fortæller din veninde, at du har skrevet til os, fordi du har været så bekymret for hende. Du kan fortælle din veninde, at vi rigtig gerne vil hjælpe hende, og at hun er anonym.

Din veninde har brug for din forståelse for, at I måske ikke altid er enige om, hvor hurtigt tingene skal ændre sig. Kan du mon følge mig i det?

Hvis det er svært for dig at få sagt til din veninde, kan du også vise dit brev og vores svar til hende.

Jeg håber, at din veninde kan se, hvor bekymret du er for hende, og hvor meget du holder af hende. Det betyder, at du er en rigtig god veninde. Et menneske med hjertet på rette sted.

Din veninde har allerede taget første skridt. Hun har fortalt dig om det. Hvis din veninde kontakter os, vil vi støtte hende og tale med hende i det tempo, hun har brug for.

Det er ikke sikkert, at din veninde er klar til at forandre hendes situation – lige nu. Det kan vi tale med din veninde om.

Jeg håber, at brevet gav dig de svar, som du søgte. Hvis du og din veninde har brug for nogen at tale mere med, så har I altid os på 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)