Brev
Blandede følelser
Kære børnetelefon.
Jeg skriver til jer ligenu, fordi jeg er lidt forvirret. Jeg har blandede følelser for min far, og når jeg siger blandede så mener jeg virkelig blandede! Vi skændes næsten altid. Det er bare så trættende… Jeg er kommet til det stadie nu, hvor jeg ikke længere ved hvad jeg føler for ham:(
For eksempel, skal han tit rejse til udlandet i flere uger. Og når han gør det, kan jeg ikke lade være med at blive glad… Jeg tænker; Yes! Fordi min mor er meget mindre… diktator agtig end ham. Det skal lige siges, at jeg har oplevet, at han har givet mig en lussing et par gange før, eller rusket mig hårdt o armen mens han truer mig. Noget alla det har han f. Eks lige gjordt – altså han ruskede mig i armen og råbte noget med: Hvis du vil have det på den her måde…!
Men samtidig selvom jeg skriver det her, vil jeg ikke have at I skal have ondt af mig, fordi jeg har læst mange af brevene, og kan godt mærke at der er vildt mange der har det meget sværere end mig… Så nu er mit spørgsmål: Er det her noget alvorligt? Er der her virkelig nok til at man kan kalde det… vold?
For han har kun gjordt det når han er Virkelig rasende, – men alligevel… det bliver han meget let. Som sagt skændes vi altid, og nå han så truer mig… Og peger med sin finger helt tæt ind på mit ansigt bliver jeg bange, og svarer ikke igen fordi jeg frygter, at han vil slå mig…
Men på den anden side vil jeg heller ikke have, at man skal syntes det er: Åhh så synd for mig, for tit føler jeg også at det er min egen skyld… eller, – det ved jeg faktisk ikke om jeg gør. Jeg har også dårlig samvittighed over for min far, men alligevel er jeg vred på ham… Det var derfor jeg skrev; Blandede følelser, for hvad skal jeg egentlig føle?? Tak på forhånd!
PS: vær sød at lade være med at skrive, at det er: Åh så synd for mig, hvis I ikke mener det:)
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Tak for dit brev. Selv om du mener, der er andre, der har det værre end dig, har du stadig ret til at skrive om dine problemer. Jeg tænker, at dit problem med din far fylder rigtig meget for dig, og det kan jeg godt forstå, for den måde han behandler dig på, lyder meget ubehagelig. Jeg kan også godt forstå, at det er en lettelse for dig, når din far ikke er hjemme.
Du bliver vældig i tvivl med dig selv, om det er din egen skyld, at han truer og slår til dig, eller om du har ret til at være vred på din far.
Det, du beskriver, er vold, og vold er forbudt i Danmark. Lige gyldigt hvad du har gjort, er det din fars ansvar at opføre sig ordentligt, og at klare forholdet til dig uden vold. Så det er udelukkende din fars skyld, at han griber til trusler og vold, når han føler sig provokeret af dig.
Nogle voksne har svært ved deres teenage børns udvikling mod mere selvstændighed, men det undskylder ikke en voldelig adfærd. De problemer skal klares på andre måder.
Jeg tænker på, om din mor ved, hvor svært det er for dig? Hun har jo nok bemærket din fars opførsel over for dig, og måske har du undret dig over, at hun ikke griber ind, men det er ikke sikkert, at det er gået for hende, hvor vanskeligt det er for dig. Derfor kunne det måske være en god ide, at du snakker med din mor om det, evt. viser hende dit brev.
Eller måske er der en anden, du kan betro dig til, og som kan snakke med din far om det?
Jeg tænker nemlig, at nogen skal fortælle ham, at han er ved at ødelægge sit forhold til dig. Måske er det muligt for ham at tænke sig lidt mere om eller at gå, når han bliver ophidset og vred på dig.
Du skal vide, at du har ret til at være i din familie uden at blive udsat for trusler og vold,  så hvis du ikke synes, du kan bruge de forslag jeg har givet dig, vil jeg opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på UngeChatten. Her kan du snakke videre med en rådgiver om det.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.