Brev
Bekymret for min veninde…
Hej, jeg er en pige på 14 år.
Jeg var i dag sammen med en veninde fra min klasse (jeg har kendt hender i tre år) hjemme hos mig, og efter lidt tid begynder vi at snakke om hemmeligheder, og aftaler så at udveksle en hver. Hun siger så, at hendes mors kæreste har taget kvælertag på hende. Jeg blev meget chokeret og vidste ikke rigtig hvad jeg skulle sige, men prøvede forsigtigt at spørge ind til det.
Hun sagde at hun ikke kan lide at være alene hjemme med ham, fordi hun bliver bange for ham. han havde åbenbart taget kvælertag på hende, da hun havde sagt noget han ikke ville have, så hun var løbet ud på gaden i nattøj for at komme væk fra ham. Jeg spurgte hende om hendes mor ved det, og det gør hun åbenbart, men har ikke gjort noget ved det.
Hun har ofte ikke været i skole, men jeg har altid troet at hun bare har pjækket siden hun ikke er særlig engageret i fagene og skole generalt. Men nu fortalte hun mig så at det er fordi at hun ikke har villet gå i skole med blå mærker som folk ville spørge om.
Jeg var meget overrasket, for emnet interesserer mig en del og jeg har læst meget om det, men jeg har aldrig nogensinde mistænkt at hun blev udsat for vold. Efter det, sagde hun at hun ikke gad at tale mere om det, og skiftede emne.
Jeg har utrolig stor skyldfølelse nu, og ved overhovedet ikke hvad jeg skal gøre. Ville hun blive sur hvis jeg fortalte det til min mor? Jeg foreslog at hun snakkede med en lærer om det, men det havde hun ikke lyst til. Please hjælp! Jeg er bekymret for hende, men ved ikke hvad jeg skal gøre for at hjælpe hende…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan godt forstå, at du føler dig i klemme lige nu, for det er rigtig svært at vide, hvad du skal stille op med den hemmelighed, din veninde har fortalt dig.
Du har fået en viden om din veninde, der i sig selv er chokerende, og fordi hun ikke vil snakke mere om det, har hun udelukket dig fra at hjælpe hende.
Når du fortæller, hvad du gjorde og sagde, tænker jeg, at du reagerede meget fornuftigt, og at det var en god idé at foreslå, at hun snakker med jeres lærer om det.
Men det vil hun ikke.
Du skal huske på, at det var din venindes valg, at hun fortalte netop den hemmelighed, så måske ligger der et lille råb om hjælp gemt bag den beslutning. Men måske er din veninde selv lidt forskrækket over, at hun fik fortalt om det? Måske kunne hun mærke, hvor slemt det er for hende, da hun fik sat ord på ? Og måske er der en chance for, at hun vil søge hjælp senere, når hun er kommet sig lidt over, at det slap ud.
Jeg tænker, at det du bedste du kan gøre lige nu, er at kontakte din veninde igen om det, hun har fortalt dig. Det er jo en meget alvorlig og i værste fald en livsfarlig situation, din veninde er i, og jeg tænker, at du skal understrege alvoren over for hende og igen opfordre hende til at søge hjælp. Det kan være hos jeres lærer eller hos sundhedsplejersken på skolen, eller det kan være ved at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge sig ind på UngeChatten eller SMS rådgivningen.
Hvis din veninde stadig ikke vil tale om det mere, vil jeg foreslå, at du fortæller hende, at du er nødt til at tale med din mor om det, både for din venindes skyld og for din egen skyld. Det er nemlig rigtig alvorligt, det hun har fortalt. Det kan godt være, at hun vil blive skuffet over, at du ikke vil holde det hemmeligt, men jeg synes faktisk det ville være et større svigt, hvis du bare lod som ingenting.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.