Brev
Bange for min far.
Hej, BørneBrevkasse.
Jeg er en pige på 12 år, der i lang tid har tænkt på at sende et brev, og jeg håber at I vil svare.
Det drejer sig om min far, han har ADD, og bliver hurtigt sur, og råber ting som “hold kæft” & “møgunger, til mig og min lillebror (9 år). Han kan tit ikke overskue at svare på mig og min lillebrors spørgsmål, eller andet. Derfor tør jeg næsten aldrig at spørge ham om noget, for han flipper altid ud. Jeg ved han tager medicin, men det hjælper bare ikke.
Da jeg var mindre slog han mig tit. Det var nogen gange lussinger og knytnæver, men det var ikke sådan at det gjorlde vildt ondt, men selvfølgelig stadig ondt. Normalt blev jeg bare hevet i armen, og trukket hen ad gulvet. Det førte til at jeg fik en masse røde mærker på armen, der hvor han havde klemt den.
Min mor gjorde det også nogen gange, men ikke lige så tit som min far.
Jeg græd hvergang, men jeg havde ingen at fortælle det, for jeg gik kun i børnhave.
Nu er han så begyndt at slå mig igen. Han mener ikke selv at han slår mig, når han hiver mig i armene og smider mig uden for døren, når jeg siger at man ikke må slå på børn.
I starten plejede min mor at råbe til min far, at han skulle ladevære, nu står hun bare og kigger på, og holder med min far.
Jeg bliver kaldt “ondskabsfuld” & “provokerende”, af min mor og far. Mest af alt tror jeg at det handler om når jeg fortæller ham, at han skal stoppe med at slå mig. Han bliver så sur. Men jeg føler at jeg blive nød til at “svare igen”, når han er på kanten til at slå mig.
Jeg har prøvet at fortælle min mor at jeg var bange for min far, men hun tror ikke på det, og griner bare ad mig, og siger at det er noget jeg finder på.
Jeg har prøvet at tale med en lære på min skole, i noget der AKT. Men det er som om hun heller ikke tror mig, når jeg siger at de slår mig. Det er dog efterhånden, ret lang tid siden jeg snakkede med hende, men jeg har heller ikke lyst.
Ikke engang dengang jeg gik til psykolog, var det som om hun troede på mig. Det er som om hun troede jeg bare havde opdigtet det. Nu går jeg hedigvis ikke hos hende mere, men min far og mor taler nogen gange med hende.
Jeg forstår bare slet ikke, at ingen mener det er at slå, når han hiver og klemmer mine arme. Jeg mener, jeg får jo rød mærker, der gør vildt ondt hvergang han gør det?
Jeg ved heller ikke den helt præcise åresag, til at min far slår mig. Jeg tror det har noget at gøre med hans ADD, men det tager han jo medicin for? Han er heller aldrig fuld, for han har ikke drukket i 20 år.
Vil I ikke nok være søde og hjælpe mig, jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Hvor er det bare godt, at du skriver til Børnebrevkassen, når ingen andre har villet tage dig alvorligt og har hjulpet dig. Det lyder til, at det har stået på i mange år, så jeg kan godt forstå, hvis du gerne vil have hjælp nu.
Det er slet ikke i orden, at din far slår, hiver, skubber, klemmer eller river dig – og du har helt ret i, at det er forbudt at gøre den slags ting mod børn i Danmark. Det tror jeg også, at dine forældre godt ved.
Jeg kan ikke vide præcis, hvorfor din far og mor behandler dig som de gør. Det kan handle om din fars ADD, men uanset det er det ikke i orden, at han udsætter dig for det, han gør. Og det er heller ikke i orden, at din mor ikke hjælper dig. Det er de voksne, der har ansvaret for at børn trives. Og det er din far, der vælger at slå, hive, skubber osv. Og din mor, der vælger ikke at gribe ind.
Du skriver, at du har fortalt det til en lærer ovre på skolen, men at hun ligesom ikke troede på dig. Det synes jeg selvfølgelig er rigtig ærgerligt, når nu du viste hende den tillid at betro dig til hende.
Ligeledes med psykologen, som heller ikke har hjulpet dig. Og endelig kan jeg godt undre mig over, at de voksne i børnehaven ikke reagerede, når du er mødte op med røde mærker….?
Jeg tænker, at det er en voksen, der skal hjælpe dig med at komme i kontakt med en sagsbehandler i kommunen, så I som familie kan få hjælp til at være sammen uden konflikter og vold. Det er nemlig muligt at få den slags hjælp, og det er der faktisk en del familier i Danmark, der får. Nogle steder hedder det en kontakt/støtteperson andre steder en familiekonsulent, som hjælper med at en familie kommer til at fungere på en ordentlig måde, så både børn og forældre har det godt.
Hvis du ikke synes, du kender en voksen, som du har tillid til og som du tror, der kan hjælpe dig med at kontakte kommunen, ja så kan jeg fortælle dig, at vi her i Børns Vilkår helt konkret kan hjælpe dig.
Vi har noget, vi kalder bisiddere, som hjælper børn, der har brug for en voksen ved deres side, når de skal have kontakt med kommunen. En bisidder er uddannet socialrådgiver og har derfor rigtig meget forstand på hvad loven siger, og hvad der er børns rettigheder. Men for at få en bisidder kræver det, at du opgiver din anonymitet – dvs. fortæller os hvad du hedder, hvor du bor og et telefonnummer, som du kan blive kontaktet på.
Enten kan du ringe til BørneTelefonen 116 111 – det er gratis, eller også kan du ringe direkte til bisidderafdelingen 35 59 59 59 og sige, at du gerne vil have hjælp af en bisidder.
Nu ved du i hvert fald, at det er en mulighed; - og jeg synes helt klart, at du skal overveje det.
Hvis du har brug for at vide lidt mere om det med en bisidder, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen; - der sidder voksne rådgivere klar, som rigtig gerne vil lytte på dig og hjælpe dig. BørneTelefonen har åbent alle hverdage kl. 11.00 – 23.00 og i weekenderne kl. 11.00 – 19.00.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.