Bange for min far.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Hvor er det bare godt, at du skriver til Børnebrevkassen, når ingen andre har villet tage dig alvorligt og har hjulpet dig. Det lyder til, at det har stået på i mange år, så jeg kan godt forstå, hvis du gerne vil have hjælp nu.

Det er slet ikke i orden, at din far slår, hiver, skubber, klemmer eller river dig – og du har helt ret i, at det er forbudt at gøre den slags ting mod børn i Danmark. Det tror jeg også, at dine forældre godt ved.

Jeg kan ikke vide præcis, hvorfor din far og mor behandler dig som de gør. Det kan handle om din fars ADD, men uanset det er det ikke i orden, at han udsætter dig for det, han gør. Og det er heller ikke i orden, at din mor ikke hjælper dig. Det er de voksne, der har ansvaret for at børn trives. Og det er din far, der vælger at slå, hive, skubber osv. Og din mor, der vælger ikke at gribe ind.

Du skriver, at du har fortalt det til en lærer ovre på skolen, men at hun ligesom ikke troede på dig. Det synes jeg selvfølgelig er rigtig ærgerligt, når nu du viste hende den tillid at betro dig til hende.
Ligeledes med psykologen, som heller ikke har hjulpet dig. Og endelig kan jeg godt undre mig over, at de voksne i børnehaven ikke reagerede, når du er mødte op med røde mærker….?

Jeg tænker, at det er en voksen, der skal hjælpe dig med at komme i kontakt med en sagsbehandler i kommunen, så I som familie kan få hjælp til at være sammen uden konflikter og vold. Det er nemlig muligt at få den slags hjælp, og det er der faktisk en del familier i Danmark, der får. Nogle steder hedder det en kontakt/støtteperson andre steder en familiekonsulent, som hjælper med at en familie kommer til at fungere på en ordentlig måde, så både børn og forældre har det godt.

Hvis du ikke synes, du kender en voksen, som du har tillid til og som du tror, der kan hjælpe dig med at kontakte kommunen, ja så kan jeg fortælle dig, at vi her i Børns Vilkår helt konkret kan hjælpe dig.
Vi har noget, vi kalder bisiddere, som hjælper børn, der har brug for en voksen ved deres side, når de skal have kontakt med kommunen. En bisidder er uddannet socialrådgiver og har derfor rigtig meget forstand på hvad loven siger, og hvad der er børns rettigheder. Men for at få en bisidder kræver det, at du opgiver din anonymitet – dvs. fortæller os hvad du hedder, hvor du bor og et telefonnummer, som du kan blive kontaktet på.
Enten kan du ringe til BørneTelefonen 116 111 – det er gratis, eller også kan du ringe direkte til bisidderafdelingen 35 59 59 59 og sige, at du gerne vil have hjælp af en bisidder.

Nu ved du i hvert fald, at det er en mulighed; - og jeg synes helt klart, at du skal overveje det.

Hvis du har brug for at vide lidt mere om det med en bisidder, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen; - der sidder voksne rådgivere klar, som rigtig gerne vil lytte på dig og hjælpe dig. BørneTelefonen har åbent alle hverdage kl. 11.00 – 23.00 og i weekenderne kl. 11.00 – 19.00.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)