Brev
Ang. søskende-problemer.
Kære brevkasse. –
Jeg er en helt normal pige på tretten år. Min mor dominerer meget derhjemme og min pap-far er let påvirket af autisme. Ellers har jeg ikke rigtigt nogle problemer.
Lige siden jeg var omkring de syv år, har min storesøster altid mobbet mig. Det var hver dag, og jeg blev virkelig ked af det. Da jeg blev omkring de elleve år, stoppede det i en periode – og det var jeg glad for, da vi havde haft disse problemer i så lang tid, og vi kunne endelig være normale. Efter noget tid, kom det så tilbage og de sidste to år har det været forfærdeligt. Hver evig eneste dag, har hun fået mig til at græde, hun har givet mig blå mærker og hun sårer mig meget. Hun er fuldstændig kold og meget modbydelig.
Vi har så talt sammen i familien, og min mor sagde at det kunne få nogle konsekvenser. Både min mor og min far (de er skilt) er trætte af, at vi skændes så meget. Derfor sagde hun, at vi kunne skiftes til at bo hos vores mor og far (normalt bor vi hos vores mor og besøger nogle gange vores far hver anden weekend).
I dag, angreb hun mig så igen og slog, sparkede etc. Jeg er simpelthen så træt af det, og det har stået på i meget, meget lang tid nu. Mine forældre er ligeglade, de har sagt at de ikke gider blande sig mere. Men hvis jeg giver hende igen, og siger noget om hende – så får jeg skældud, jeg får taget alle mine ting, jeg må ikke gå til nogle fritidsaktiviteter mere, etc.
Jeg har så sagt til min mor, at jeg tager imod tilbuddet om at flytte. Jeg ved godt, at alle søskende har disse problemer, at vi er teenagere og at vi er lidt skøre for tiden, men jeg kan ikke holde det ud. Men hvad skal jeg gøre? Der går stadig lang tid, før jeg ville få lov til at flytte, og vi ville jo indimellem se hinanden.
Jeg har virkelig lyst til at kunne glemme alt om hende, da jeg afskyr hende. Kan I hjælpe mig, med forslag til, hvad jeg kan gøre, hvis hun bliver ved? Det hjælper ikke at være flink, ignorere hende eller noget andet. Hun bliver ved. Venlig hilsen mig. På forhånd; tak.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige
Jeg kan læse, at du siden du var omkring syv år er blevet mobbet af din storesøster hver dag, at hun ikke gjorde det da du var omkring 11, men at hun de sidste to år har mobbet dig, hun giver dig blå mærker og sårer dig. Det er rigtigt hårdt at være ked af det så tit, og svært når man føler at ens egen søster er kold og modbydelig. Jeg ved ikke, om du har tænkt over hvorfor hun holdt en pause, da du var omkring 11? Var der nogen, der sagde noget til hende eller andet? Hvis du kan komme i tanke om noget, der var med til at ændre det, kan det måske være, at man kan prøve med noget af det igen?
Jeg kan godt forstå, at du er træt af, at hun angriber dig, slår og sparker dig. Det er overhovedet ikke i orden. Du skriver, at dine forældre er ligeglade og har sagt, at de ikke vil blande sig mere, men tror du, at der er andre voksne, du kan tale med, som måske kan hjælpe dig med at fortælle dine forældre, hvor slemt der er for dig? Det er dine forældres ansvar, at dig og din søster har det godt, det er de voksne der skal passe på deres børn. Måske du kunne prøve at skrive et brev til dine forældre? Evt. bare vise dem en kopi af det brev du har sendt herind? Nogen gange er det nemmere at fortælle, hvordan man virkelig har det, når man skriver det ned.
Nogen gange er problemer i familien for store til, at familierne selv kan klare den, så måske det er en mulighed for dig at tale med din sundhedsplejerske på skolen om, hvad hun tænker? Hun har kontakt til kommunen, og nogen gange er der behov for, at kommunen kan hjælpe familier til at fungere bedre.
Jeg kan godt forstå, at du har sagt ja til at flytte, men som du skriver, vil problemet ikke forsvinde. Derfor tror jeg, at det er vigtigt, at du finder nogen, du kan tale med om det. Forældre gør nok det bedste de kan, men for det meste ser de ikke alt det, der sker i en familie. Måske du kunne tale med dine bedsteforældre eller andre fra din familie? Eller en lærer som du rigtig godt kan lide?
Alt i alt vil jeg gerne fortælle dig, at jeg ikke mener det er noget, du bør stå med alene. Du skriver, at du har prøvet at ignorere hende, være flink og andet, men det har ikke virket, så derfor tror jeg, det kunne være en rigtig god hjælp for dig, hvis du fandt en voksen, som kunne hjælpe dig.
Jeg håber virkelig, at det bliver bedre med dig og din søster, at i får nogle gode aftaler i familien og du ikke skal være så ked af det hele tiden.
Såfremt du har brug for nogle flere råd eller andet, er du altid velkommen til at kontakte en voksen på BørneChatten eller BørneTelefonen på 116 111.
Mange kærlige tanker fra
BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.