Brev
Vores kære veninde
Problemet er, at vores veninde
hun brokker sig over hun har problemer
og det påvirker os i vores hverdag.
Hendes teperament er sindsygt,
og det går altid ud over os.
Alle i klassen tror
hun er en sød og flittig pige uden problemer,
men det passer slet ikke.
Hun vil altid have sin vilje,
hun brokker sig altid over hun har problemer hjemme,
og hun har ondt over det hele, dag til dag.
Det påvirker os,
vi prøver altid og har prøvet alt på at hjælpe,
men vi kan ikke klare det længere.
Hun siger hun tror hun har depression,
eller det siger hendes forældre
da hun er så teenage sur tit.
Hun er så fantastik når hun ikke er sur, men det er sjældent hun er så glad.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dit brev. Som du selv kommer ind på, kan det være rigtig hårdt at være vidne til, at en, man holder af, har det svært. I har prøvet at hjælpe, og det er rigtig sejt af jer.
Jeg er sikker på, at jeres veninde har brug for hjælp. Både så hun kan få det bedre, men også for at I kan få det bedre med hende. For jeg er sikker på, at jeres veninde har brug for fortsat at have jer som veninder. Jeg vil forsøge at komme med nogle idéer, I kan overveje.
I skriver, at jeres veninde har problemer derhjemme. Ved I, om det er nogle problemer, der er nogen, der hjælper hende og hendes forældre med?
Nogle gange kan problemer i hjemmet nemlig godt være så store, at der er brug for, at andre voksne end forældrene skal hjælpe. Derfor tror jeg, det kunne være rigtig godt, hvis I kunne hjælpe jeres veninde med at få snakket med en af jeres lærere. På den måde kunne læreren hjælpe til med, at jeres veninde og hendes forældre fik lidt ekstra hjælp til at få det godt. Kunne det være en mulighed?
En anden mulighed kunne være, at I selv snakkede med jeres lærer. Det kan være, at han eller hun slet ikke har opdaget, at jeres veninde faktisk har det dårligt? Og på den måde kunne jeres lærer have større fokus på jeres veninde.
Selvom man har det svært, er det selvfølgelig ikke i orden, at man lader sit temperament gå ud over sine veninder. Og derfor er det selvfølgelig også okay, hvis I siger til hende, at I holder af hende. Men at hun ikke skal lade sit temperament gå ud over jer.
Nogle gange ved man ikke selv, hvordan ens dårlige humør påvirker andre. Jeg kan forestille mig, at det måske kunne være sådan for jeres veninde. Måske kunne I overveje at vise brevet til jeres veninde? I brevet fortæller I nemlig rigtig godt, hvordan hendes humør og temperament påvirker jer – men at I samtidig holder af hende.
Endelig kunne I også foreslå jeres veninde at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111. Måske kunne det hjælpe hende at snakke anonymt med en voksen, der ikke kender hende?
Jeg håber, I har fået lyst til at overveje nogle af mine idéer. Jeg ønsker jer og jeres veninde alt det bedste fremover. Hvis I får brug for at snakke, er I altid velkomne til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen