Vil ikke være bedste veninder mere!!

Kære BB.

Jeg har en veninde som er flyttet til en by 20 min. fra mig..

Jeg blev virkelig ked af det da hun flyttede..

Vi mistede kontakten lidt og sådan.

Vi var bedste veninder da hun boede i samme by som mig, vi var altid sammen.

Men så finder jeg ud af at hun har stjålet fra mine veninder, og at hun også har stjålet fra mig, hvilket gør mig rasende!! For det var en gave jeg holdte meget af.

Det er det første jeg bliver sur over.

Det andet er at hun hver gang jeg lægger noget ud på SnapChat af mig og mine veninder, bliver hun sur og siger alt muligt med at jeg ikke gider hende.. Og det er jo klart når hun er sådan, men hun lægger selv billeder ud hvor hun skriver ” bedste hende ” o.s.v med nogen af hendes veninder fra hendes by!!

Jeg fortæller hende det, men hun vil ikke forstå det fra min vinkel.. Hvad skal jeg gøre?

Jeg vil ikke være sammen med hende eller noget som helst mere, jeg vil bare glemme hende,

har fortrudt at jeg har været bedste veninder med hende, da jeg så hende fra den forkerte side.. 🙁

Jeg kan bare ikke fortælle hende det, da jeg ikke vil virke så direkte og ond!

Jeg har ignoreret hendes opkald og beskeder, men hun bliver sur hvilket jeg er lidt “ligeglad” med..

Hun er bare i min by hver anden weekend, da hendes forældre er skilt og hendes ene forælder stadig bor der..

Hvad skal jeg gøre?!?!? 🙁

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13
Jeg kan godt forstå, du har svært ved at finde ud af, hvordan du skal sige til din veninde, at du ikke har lyst til at være sammen med hende mere. Du lyder som en rigtig betænksom og sød veninde, der ikke er ude på at såre hende. Og så er det jo altid svært at afvise nogen - uanset hvordan man siger det...
Jeg forstår godt, at du blev rasende og skuffet, da du fandt ud af, at hun havde stjålet fra dig og de andre piger. Det virker som om, det kom ret meget bag på dig, og at du kendte hende fra en helt anden side, da I var bedste veninder. Jeg får sådan en tanke om, at hun måske ikke har det helt let... Ud fra det du fortæller, virker det som om, hun gør nogle uheldige ting, som hun ikke gjorde før i tiden, og jeg ved, at det er noget, man godt kan komme til, hvis man i en periode er presset og har det svært. Du fortæller ikke, hvorfor hun flyttede, og om det havde noget at gøre med, at hendes forældre blev skilt? Men uanset hvad så er det jo ikke i orden at stjæle fra sine veninder, og du har selvfølgelig ret til at være vred over det.
Det lyder som om, du er ret fast besluttet på, at du ikke vil have kontakt med hende mere. Når det er sådan, du har det, så tror jeg måske, det letteste er at sige det til hende, som det er. Lige nu ignorerer du hende og lader være med at svare på hendes beskeder og opkald, og hvis hun ikke forstår budskabet, er du nok nødt til at gøre det mere klart. Prøv evt at sende en besked til dig selv, hvor du formulerer det, du gerne vil sige til hende. Så får du en ide om, hvordan det føles at modtage beskeden...
Selv om du virker meget sikker på, at du ikke har lyst til at se hende mere, har jeg alligevel lyst til at foreslå dig at få en ordentlig snak med hende, før I helt afbryder kontakten. Jeg ved ikke, om du har konfronteret hende med, at hun har stjålet fra dig, og hvor ked af det du blev over det? Og det samme med de snapchat beskeder, hun sender... Har du haft mulighed for at fortælle hende, at det gør dig ked af det, og at du engang følte at I to var hinandens bedste veninder?
Det kan godt være, det ikke kommer til at ændre på din beslutning om at afbryde kontakten, men det kan måske give dig lidt fred i sindet, at du får sagt tingene til hende på en respektfuld måde og givet hende mulighed for at forklare det fra sin side. Måske vil I så også kunne se hinanden i øjnene, når i render ind i hinanden i din by, for det lyder som om, det måske ikke helt kan undgås.
Det er ok at få nye veninder og sige farvel til gamle veninder, når der sker ændringer i livet. Jeg håber, du finder frem til den løsning, der føles bedst for dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.