Brev
Vil gerne have stoppet venskabet
Hej børnetelefonen 😀
Jeg har de sidste 3 år haft en ven der sådan lidt on and off har været pisse irreterende.
Han hænger ekstremt meget på mig, og jeg kan ikke gå med nogle af mine andre venner uden at han kommer og blander sig eller presser sig ind imellem.
Han er også typen der bare ikke fatter et nej.
Der har været så mange gange hvor jeg har tænkt nu slutter jeg det her venskab, men jeg får aldrig gjort noget ved det.
Han er generelt også bare mega irretrende,
vis det ikke lige går hans vej har han det med hele tiden skal tage ens ting, eller nive en, slå en osv.
Jeg er også bare typen der tilgiver folk på 5 minutter altså jeg kan sidde og værre så irriteret på en person, men 5 minutter efter har jeg tilgivet dem og på den måde gør det det også svært får mig virklig at sige det jeg mener…
har i nogle gode råd til hvordan man kan slutte et venskab på en ordenlig måde og hvordan han faktsik vil forstå at jeg mener det?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 14 årig dreng
Hvor er det bare betænksomt, at du tænker på, hvordan du kan afslutte jeres venskab på en ordentlig måde. Jeg kan godt forstå, at han gerne vil være ven med dig.
Jeg tænker, at der må ha’ været noget som har gjort, at du har holdt ham ud så længe – noget som ikke er irriterende…. Måske du kan sige til ham, at du gerne vil tale med ham om noget. Fortæl ham, at han har kvaliteter som du sætter pris på men at det bliver overskygget af hans vaner med, at slå, nive, ta’ ens ting eller gå rundt efter en. Og at du faktisk bliver vildt irriteret på ham og har svært ved, at vise ham tydeligt at ”nu er det nok”.
Måske er han forstående overfor det du fortæller ham, og har enten ikke selv lagt mærke til det, eller også har han måske en god forklaring. Fortæl ham ærligt, at du ikke har lyst til, at være ven med ham, når han gør de ting. Overvej om du er villig til, at give jeres venskab en chance mod, at han forsøger, at forandre sin væremåde.
Til sidst vil jeg sige, at du skal opfatte det som en kvalitet hos dig, at du har nemt ved at tilgive – med tilgivelse kommer man langt i venskaber.
Jeg håber, at du får taget snakken med din ven og at I finder en løsning.
De bedste hilsner fra Børnetelefonen