Brev
Venskaber
Hej
jeg er en pige på 17 år der har 2 problemer, som jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal håndtere. Jeg er i gang med 2 år på min efterskole og det er jeg rigtig glad for. Problemet er så bare, at jeg har nogle vanskeligheder med en af pigerne fra sidste år og som også går der i år.
Sidste år var vi bedste veninder, det begyndte, at gå galt for vores venskab allerede det første halve år. Hun begyndte, at blive meget sur i det og der skulle ingenting ting til før vi kom op at skændes. Tit beskyldte hun mig for, at jeg havde sagt alt muligt og hver gang der skete noget var det altid mig der var noget galt med. Jeg kæmpede og kæmpede for, at det her venskab skulle fungere. Jeg føler jeg har givet så meget, men jeg ingenting har fået igen.
Jeg blev synder kunst hver gang, der skete noget imellem os. For hun kunne aldrig se sine egene fejl og det var altid mig, der skulle komme til hende. Hvis der så var problemer sagde hun det aldrig selv, jeg skulle altid nærmest hive problemerne ud af hende og det holder jeg altså jeg ikke til.
Jeg prøvede gang på gang at snakke med hende, men det føltes som om jeg var den eneste der kæmpede for, at det skulle komme til at fungere. Hun var frygtelig nærtagende hvis jeg sagde noget, der ikke helt passede hende så kunne hun gå og ignorere mig i flere dage, også selvom jeg havde sagt undskyld tusind gange. Det var bare aldrig godt nok det jeg gjorde, men var det hende der kritiserede mig var der ikke noget problem.
Hele den situation med hende kørte mig psykisk ned jeg kunne ikke holde til det, til sidst sagde jeg til hende at det med hende og mig ikke gik, at jeg simpelthen ikke gad det mere. Jeg begyndte, at få selvmordstanker og var jeg ikke blevet standset i det havde jeg sikkert hoppet i den å, som jeg var så godt på vej til. Der gik lang tid før jeg kom oven på igen, men det værste af det hele er at hun siger at jeg har svigtet hende og det har jeg aldrig gjort. Sidst på året fandt hun så ud af, at de piller som hun fik for sit epilepsi, var de piller som havde gjort hende sådan.
For mig har det ikke ændret synet på vores venskab om hun var de piller eller ej, for her i sommerferien skrev vi så sammen og jeg gav chancen for starten på et nyt venskab. Da vi så startede i år var, der allerede problemer i den 2 uge. Jeg syntes hun opførte sig på nøjagtig samme måde over for mig, og det det gider jeg bare ikke igennem en gang til. Jeg forsøger at glemme hende, men hun gør det meget svært for mig, når hun nu er begyndt på at opføre sig sådan overfor en af mine andre veninder fra skolen. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.
Mit andet problem så, at jeg har en bedste ven som jeg er utrolig glad for. Han har været, der for mig når jeg har haft mine nedture. Det er altid ham der siger det skal nok gå alt sammen og du kan bare ringe, hvis du har brug for at snakke. Men så her for et stykke tid siden var jeg hjemme hos ham og jeg nød virkelig, at ligge i hans arme og bare være tæt på en der virkelig kender mig så godt. Jeg følte mig tryg for første gang i lang tid.
Men alligevel var jeg lidt trist og han kunne se det på mig, han læser mig som en åben bog. Han spurgte mig indtil flere gange om, der var noget galt, om jeg var okay. Jeg kunne ingenting forklare, jeg kunne simpelthen ikke sætte ord på det så jeg sagde bare, at jeg havde det fint. Dagen efter jeg var kommet hjem skrev jeg så til ham. Da han endelig svarede på min besked skrev jeg undskyld for, at have været så stille og ikke sagt det som det var.
Vi har da skrevet sammen lidt siden, men jeg føler bare der er kommet et eller andet imellem os. Jeg ved ikke hvad det er men han er næsten altid flere timer om, at svare og han beder mig heller ikke om at ringe længere. Jeg ved godt han har travlt med lektier og gymnasiet, men jeg savner virkelig at snakke med ham i sådan længere tid af gangen. Er der en grund til at jeg skal være bekymret, hvordan får jeg det løst? Jeg ønsker ikke at miste ham for uden ham er jeg ikke den samme.
Kærlig hilsen fra den lidt forvirrede mig.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 17 år. Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er rigtigt godt du skriver. Det må være rigtigt svært for dig, når det er hele to forskellige venskaber, du for tiden kæmper for at hitte rede på. Jeg kan godt forstå, hvis det hele måske kan føltes vanskeligt at overskue. Det må være rigtigt svært for dig at finde ud af, hvordan din veninde på efterskolen har det i forhold til jeres venskab. Når jeg læser dit brev spekulerer jeg på, om du/I måske kunne tale med en af lærerne på efterskolen om det hele? Det kan være, du har en kontaktlærer, du har et tættere forhold til end andre lærer. Kunne det være en ide for dig, at fortælle om, hvordan du har oplevet dit og din venindes venskabs op og nedture igennem det sidst skoleår. Og at du nu ser at mønsteret gentager sig med hendes nye veninde.Nogle gange er det sådan, når man er blevet uvenner, at man kan gå og bruge meget tid på at vende og dreje ord og betydningen af disse ord inde i hovedet. Er det noget du måske kender til. Nogle gange kan man måske spekulerer så meget over det, at man helt mister overblikket. Hvis du talte med en voksen på skolen, kunne denne måske hjælpe med at tale med jer. Det kunne være i på skift kunne fortælle om, hvordan I føler. Det kunne også være, at I begge to kunne tale med den voksne på samme tid om jeres oplevelse af, hvad der er sket. Og måske ville det give hende en mulighed for at tænke sin egen væremåde igennem... Måske kunne I sammen lægge nogle strategier for, hvordan I kan få hjælp fra de voksne på efterskolen, med det samme der opstår problemer. Kunne I skrive det ned, eller måske lave en ”time-out” aftale, til I kan få voksenhjælp til, at løse det for jer, hvis der kommer nye sammenstød. Der er nogle gange venskaber ikke holder, det kan være man lige så stille vokser fra hinanden, eller får alt for forskellige interesser. Selvom det kunne lyde til at det er den udvikling jeres venskab har taget, kan det stadig være godt at få talt om det. Er der andre af dine venner på efterskolen, du tænker kunne blive nære veninder. Kunne det med starten af det nye skoleår, og masser af nystartede kammerater, være en ide at bruge lidt tid på, alt lære nogle af de nye at kende. Måske ville det hjælpe dig til at bruge mindre energi på alt det, som tidligere er sket..?  Det kan måske oveni købet give det resultat at dig og din veninde finder en balance, hvor I være sammen uden, at det bliver ubehageligt, men ikke er nær så tætte som tidligere. Kunne du forestille dig noget i den retning..? Det kan være en stor omvæltning, når man kommer tilbage fra efterskolen. Der er lige pludselig ikke den samme tid til, at være tæt sammen. Alene den fysiske afstand, og forskellige døgnrytmer og gøremål, kan være svære at overskue. Og jeg tænker at det kan være med til at ændre forholdet til din nære ven (der som jeg har forstået det ikke er på efterskolen?) Jeg tænker på, om du kunne planlægge en aftale med din gode ven, næste gang du er hjemme på weekend. Tit er det lettere at tale sammen, når man kan se hinanden i stedet for i telefon eller med sms. Kunne du fortælle din ven om dine bekymringer i forhold til jeres venskab, og fortælle ham, at du er bange for at miste ham? Måske går han med nogle af de samme bekymringer for, at miste dig. Måske går han og spekulerer over, om du ville have afstand til ham, efter jeres sidste dag sammen. Jeg kan ikke sige det, men tit kan man tolke og fejlfortolke en helt masse ud fra noget, man tror. Det kan så vise sig at være helt andreledes, når man får talt sammen om tingene. Det kan tænkes, han har tidspunkter, hvor han ikke kan træffes, fordi han er i skole eller er optaget af andre ting. Der kan være masse af helt naturlige forklaringer på, at han ikke kan svare dig med det samme. Det kan også være du har brug for igen at vende forholdene til dine venner med en af Børns Vilkårs rådgivere. Det kunne måske være en mulighed for dig at bruge Chatten, den finder du her inde på BørneTelefonens hjemmeside. Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, og tale med en rådgiver der. Mange kærlige hilsner BørneBrevkassen.
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.