Brev
Venskaber og uvensakber
En af min bedste veninder, I.., har brugt meget tid sammen med min anden bedste veninde, J…., og det har kun været de to, der har været sammen, hvilket har irriteret mig og mange andre. Jeg har fortalt dem, at mig og min anden veninde, N…., føler os ignorerede, fordi det plejede at være os fire, og J…. hørte rent faktisk efter.
Altså, hun undskyld, og sagde, at det var ikke meningen, og så har hun prøvet at være mere sammen med os andre, hvor imod at I.. stadig er blevet ved J….. Mig og I.. snakker (eller rent faktisk skriver vi, efter som hun hele tiden er sammen med J…. og derfor ikke har tid til at snakke med mig) om meget dybe ting.
Hendes dybeste hemmeligheder er kun mig, der kender til. Men jeg har jo dårligt snakket med hende, og hvis jeg skulle noget med hende, har det været fordi, J…. ikke kunne, og derfor har jeg været et andet valg, og det irriterer mig. Når jeg så har prøvet at lave aftaler, så orker hun det ikke, når det kommer til stykket, fordi hun måske allerede har været inde i byen, eller hvis jeg vil have hende med på stranden, så har hun lige været der dagen før med J…., og så orker hun det ikke med mig, selvom vi har aftalt det langt før hun gjorde det med J…..
Nu er jeg kommet frem til det punkt, at jeg gider ikke at blive såret mere, jeg gider ikke være et andet valg, jeg føler mig udnyttet, jeg føler, at hun er ligeglad med mig, selvom jeg altid har været der for hende, da hun havde det svært. Så jeg fortalte hende det, og vi kom op og skændtes, og hun er meget svag psykisk, og derfor er hun altså rigtig ked af det nu.
Jeg går i klasse med hende, og jeg har ikke snakket med hende i en uge, og det er faktisk ret hårdt ikke at have snakket med ens bedste veninde i en uge, selvom jeg ikke snakkede med hende ret meget i forvejen. Men jeg overvejer virkelig bare at droppe hende helt. Selvom jeg kommer til at få det så dårligt, og det kommer til at være svært.. Men overdriver jeg?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Du spørger i slutningen af dit brev, om du overdriver? Jeg tænker nærmere, at du tager dig selv og dine veninder alvorligt, og at du kan mærke, hvor såret og ked af det, du er. Og det er en god ting at kunne.
Det er også godt, at du har fået sagt til J.... og I.., hvodan du føler dig udenfor og til overs. Men I.. har ikke ændret sin måde at være sammen med dig. Du er selv inde på, om du skal droppe kontakten til I.. fordi du ikke kan holde ud at føle dig udenfor.
Samtidig kan jeg læse, at du ikke kan holde tanken om at droppe hende ud.
Måske kunne det være en idé, at du snakker med I.. om, at I holder en pause i jeres venskab, og at I samtidig aftaler, hvor lang pausen skal være. Når pausen er slut, kan I begge to tage stilling til, om I skal genoptage forbindelsen. Så ved I begge, hvad I har at rette jer efter, og forbindelsen mellem jer er ikke helt afbrudt.
Måske kunne det være en måde at gøre det på? I sådan nogle lidt fastlåste situationer kan det nemlig tit hjælpe at komme lidt på afstand.
Hvis du har brug for at snakke videre om din situation, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.