Brev
venskaber
jeg har en god ven som jeg kom til at skubbe ned af en trappe
hun kom på sygehuset i 3 dag
vi har ikke snakket i en uge nu
jeg er bekymret please
hjælp mig !!!!!!!
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år!
Tak for dit brev. Sikke uheldigt, at du kom til at skubbe din ven ned af trappen. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for hende. Det lyder også som om, at du har det rigtig dårligt med det.
Nogen gange sker der uheld, hvor vi selv eller andre kommer til skade. Selv om det ikke er med vilje, kan man få rigtig dårlig samvittighed og blive ked af det, hvis man kommer til at gøre andre ondt. Hvis man fx spiller bold eller løber og leger, kan man komme til at skyde bolden i hovedet på sin ven, eller komme til at spænde ben for hinanden. Man kan også komme til at gøre ting, som måske slet ikke var meningen, og som man fortryder bagefter. Det kan fx være, at man kommer til at sige til sin gode ven, at hun er dum og måske kommer til at skubbe til hende. Det kan man komme til at sige og gøre, fordi man kan være blevet ked af noget, den anden har sagt eller gjort. I sådanne situationer, er det selvfølgelig vigtigt, at man siger undskyld til sin ven, og enten fortæller, hvorfor man kom til at gøre det, eller siger, at det ikke var med vilje.
Jeg synes, at det bedste du kan gøre er, at tage hen og besøge din gode ven, og fortælle hende, at du er rigtig ked af, at du kom til at skubbe hende ned af trappen, og at det ikke var med vilje (det lyder det ikke som om, at det var). Du kan også sige til hende, at du har været meget bekymret for hende. Måske kan du også tage en lille gave med til hende, fx noget chokolade eller en lille pose slik – noget du ved, hun godt kan lide. Det vil hun sikkert blive glad for. Hvis du ikke lige har mod på det, så kunne du måske ringe til hende, sende en sms eller skrive et brev til hende og aflevere det i hendes postkasse - så hun ved, at du tænker på hende og gerne vil besøge hende.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen