Brev
venskaber
Hej !
jeg er en pige på 15, som virkelig ikke synes at det er sjovt at gå i skole!
Jeg har ikke rigtig problem med min klasse, jeg føler bare at de er lige glade med mig???
og ja med min veninder jeg tror kun jeg har en rigtig veninde i klassen.
og jeg ville rigtig gerne lære nogen nye mennesker at kende!
Jeg har ikke rigtig lyst til at gøre det over facebook, fordi det bliver lidt akavet.
jeg har også prøvet at gå til noget i min fritid, men det gik ikke så godt….
så jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre…
jeg søger bare en god ven! eller en veninde…
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 15 år,
Tusind tak for dit brev.
Det er bare helt naturligt at have behov for at have en god ven eller en god veninde. Jeg kan godt forstå, at du søger en god ven eller veninde.
Gad vide, hvad en god ven er for dig? Nogle har for eksempel brug for, at man har faste aftaler, andre at man skal kunne ringe, når man har brug for det, og nogle har brug for noget andet. Men alle har brug for andre mennesker, der følger med i ens liv og er der, når man har brug for det.
Det lyder først og fremmest rigtig godt, at du har en rigtig veninde i din klasse. Det er bare godt at høre, at du har hende, og at hun kan gøre dig glad, når de andre virker ligeglade. Men det er ikke tilstrækkeligt for dig, ellers havde du ikke skrevet her ind.
Du skriver, at du har prøvet at gå til en fritidsaktivitet, og det lyder jo bare som en rigtig god måde at møde nye mennesker på. Hvad prøvede du mon at gå til? Kunne du prøve noget andet? Ville det være en ide at begynde til noget med din veninde fra klassen? Det kan nogle gange gøre det lettere at møde nye mennesker.
Nogle gange kan man føle, at andre bare er ligeglade med en, og det er ikke rart. Men kunne det også være, at de ikke kender dig godt nok, og at du kan give dem en sidste chance for at lære dig bedre at kende..? Der er mange på din alder, som begynder at føle, at dem fra ens klasse ikke betyder så meget, og at man har lyst til at møde nogle andre mennesker. Det er også omkring den alder, at man afslutter folkeskolen og begynder at uddanne sig videre. Så måske du også er begyndt at gøre dig tanker om gymnasiet, 10. klasse eller efterskole..? Måske det kan give mulighed for at danne nye venskaber. Hvad tænker du mon om det?
Men i mellemtiden tænker jeg også, at det er vigtigt, at det bliver til at holde ud for dig at være i klassen. Så måske er det her, der skal nogle voksne på banen? Jeg ved, det kan være svært at skulle snakke med lærerne om, men jeg vil gerne bare give dig det som en mulighed, du kan overveje... For hvis der er sådan en kultur i din klasse, hvor nogen kan føle, at de andre er ligeglade, så kunne det godt tyde på, at der skal arbejdes med klassens fællesskab og måden at være overfor hinanden på. Vil du kunne snakke med en af dine lærere om, hvordan du oplever det i klassen? Måske har de også en fornemmelse af, at noget ikke helt fungerer i klassen? Og måske har de ideer til, hvad der kan gøres, hvis de får at vide, at det er sådan, du har det... Jeg ved, det har hjulpet andre, at der blev sat fokus på fællesskab i klassen, og det kræver lærernes fokus og indsats. Måske vil du overveje det..?
Jeg håber, at du kan bruge noget af det jeg har skrevet. Jeg ville ønske, at det var lettere at danne nye venskaber, men det er noget, som tager tid og nogle gange sker, når man mindst venter det.
Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke i din søgen.
Du er altid velkommen til at ringe eller sms’e til BørneTelefonen på telefonnummer 116111 eller chatte med en rådgiver på UngeChatten her på siden.
Kærlige hilsener
BørneTelefonen