Brev
Venskab
Min ven x er blevet mærkelig på 2 år før var hun altid glad, aldrig græd, ville ikke diskutere alt med mig hele tiden og så slet ikke sådan på tingene og var en lille fr. Solskind men nu er hun blevet en mærkelig type som lyver og ikke gider mig mere
vi har kendt hinanden siden børnehaven og er bange for at midste mit venskab til hinde men jeg føler at det vil hun kun blive glad for. Vi sidder hved siden af hinanden i skolen så jeg er jo nød til at snakke til hinde hun diskutere alt med mig og lyver over for mig tit faktisk hver gang vi skal være sammen.
Hun fik en iPad for 1 år siden og er helt besat af den så hver gang vi er sammen sidder hun og glor ned i den så nu er jeg begyndt og tage min iPad med, men den hjælper self ikke. Hun har sagt til læren at jeg skal lade hinde være det kan jeg også godt men det er hinde der ikke kan lade mig være.
Hun sender snapchart til mig hver dag. Og hun er pludselig drama Queen nr.1 i klassen fordi hun græder over alt. Jeg er ked af hun lyver over for mig og slår og sparker men det ligner hende bare ikke. HJÆLP!
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen om dig og din venindes venskab og de ændringer, der er sket på 2 år.
Du fortæller, at I har kendt hinanden siden børnehaven og har været venner siden, men inden for de sidste to år er sket ændringer som gør det svært for jer at være venner. Det første jeg tænker, er at på de to år, altså fra 9-11 år, sker der en del forandringer. Det kan handle om at udvilkle sig, få menstruation, bryster, kærester og andre interesser, venner osv., og hormonerne i kroppen påvirker os på mange måder i den periode, hvor vi går fra at være børn til unge. Måske handler forandringer i jeres venskab om, at I begge har forandret jer, og alligevel husker hinanden mest som før? Kan det mon være en del af forandringerne?
Det kan også være, at der er sket noget i din venindes liv som har stor betydning for hende, men måske er svært at tale om? Sommetider kan det være en skilsmisse, sygdom, noget med skolen, derhjemme eller andre ting, som har stor betydning for, hvordan hun har det. Mon det kan være noget, der er sket i hendes liv, som du ikke rigtigt har hørt om?
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er mærkeligt, at hun har forandret sig så meget på to år. Det viser, at du har lagt mærke til hende, og også at du er bekymret for din veninde og jeres venskab har stor betydning. Det, at du skriver her, viser også, at du gerne vil gøre noget for, at det bliver godt igen - det er flot gjort.
Når du skriver, at hun bl.a. lyver overfor dig, græder over alt i klassen, så tænker jeg, at der må være noget, din veninde har brug for at tale med dig eller nogle voksne om. Så mit forslag til dig kunne være, at du evt kunne sige til hende eller skrive et brev til hende, hvor du fortæller hende, at du stadig holder meget af hende som din veninde og savner jeres venskab. Men også fortæller hende, at du ikke helt forstår, hvorfor hun gør de ting, som hun gør, og måske især spørge hende om der er noget, hun er ked af, for det tror jeg også bekymrer dig? Mon det ville være en mulighed, du har mod på at prøve?
Det kan også være, at din mor og far, eller jeres begge forældre, kunne hjælpe jer med at få talt om tingene, så jeres venskab igen kan blive godt. Her er det nok dig og dine forældre, som skal invitere dem over eller ringe og tale om det, der bekymrer jer. Mon det ville være noget, du og dine forældre kan hjælpe hinanden med?
Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111, eller logge dig på chatten og tale med en rådgiver her. Det kunne være, at du og din veninde sammen kunne gøre det? Det sker af og til, at der er to som er sammen om fx at chatte, sms'e eller tale med en rådgiver. På den måde får I mulighed for at tale sammen om tingene, samtidig med at en rådgiver lytter og hjælper med råd til, hvad I kan gøre?
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.