Brev
Venskab og uvenskab
Kære børnetelefon
Jeg er en dreng på 16 år og har det dårligt.
Forleden var jeg til en fest hvor jeg kyssede en af mine bedste pigevenner det var ikke med vilje det var fordi at vi legede SP eller K og ligesiden har hun været lidt ligeglad med mig og jeg er bare rigtig bange for at miste min ven.
Og jeg prøver altid at være flink men det virker som om hun ikke kan lide mig.
HJÆLP MIG
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 16 år,
Tak for dit meget ærlige brev. Jeg kan godt læse, at det har været svært for dig med din pigeven, siden du kyssede hende i jeres leg.
Først vil jeg sige til dig, at din pigeven er heldig at have en ven som dig, der sætter så stor pris på jeres venskab. Ved din pigeven mon godt, at du sætter stor pris på jeres venskab, og at det kun er venskab, du ønsker….? Jeg tænker, at det er vigtigt, I får talt sammen om, hvad der skete i jeres sp eller k leg, så ikke en af jer føler, at det, som var et venskabeligt kys, pludselig er blevet et forhold, hvor den ene af jer føler mere end venskab.
Jeg tænker, at det bedste, du kan gøre, er at få snakket med hende om den aften og få forklaret, hvad du føler, så hun ved, at du også kun mente det, som en leg og ikke går og håber på noget andet. For nogle kan det være meget grænseoverskridende at blive kysset af en god ven, selvom det kun er en leg, så det fortjener I at få snakket om.
Jeg ved godt, at det kan være svært at få taget hul på sådan en snak, men jeg håber, du kan finde mod til det, så I kan få snakket ud om, hvad det gjorde ved hende og dig, at I kyssede hinanden.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.