venskab

Hej
jeg er en dreng på 17. jeg havde en pige ven for nogen måneder siden og jeg blev meget hurtigt jaloux jeg ville vide hvad hun lavede og hvor hun var henne hele tiden jeg fik ondt i maven over det. det er slut nu men jeg var forelsket i hende hun sagde hun elsket mig som ven men hun virkede bare kold og ikke havde tid til mig.

Jeg vil gerne vide hvordan jeg kan undgå sådan noget i fremtiden og hvordan jeg kommer videre nu for jeg har det stadig dårligt over det og savner hende. Håber i kan svarer eller give nogen råd. På forhånd tak ps det er en god brevkasse tusind tak

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng på 17 år.

Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, det er dejligt, du kan lide brevkassen, rigtig mange børn og unge læser de andre breve og det er rart at høre, når nogen oplever de af den vej få kan hjælp.

Det må have været rigtigt svært for dig, når du blev jaloux på din veninde. Sådanne følelser som forelskelse og jalousi, kan virke så stærke, at nogle helt kan føle det som ramt af en fysisk sygdom.

Jeg tænker på, om jalousien kom over dig, fordi dine følelser for hende ikke blev gengældt? Når hun kun ville være ven med dig, kan det have været svært for dig at se på hvis hun f.eks. talte med andre drenge eller du viste hun skulle i byen.

Det er altid svært at stå med følelser, der ikke er gengældt, og derfor må det også være ekstra hårdt for dig, hvis hun har opført sig koldt overfor dig. Det er svært bare at komme et bud på, hvordan du kan undgå det en anden gang. Men jeg tænker, at det sikkert vil være en god ide at være åben omkring hvordan du har det. (Ikke over for alle, men over for de personer, der betyder noget for dig.) Jeg vil nemlig tro, at det er lettere at styre sine aloux følelser, hvis man ikke kæmper alene mod dem...

Når du næste gang falder for en sød pige, er dine følelser måske gengældte også er oplevelsen af at falde for en pige helt anderledes lykkelig...

Kunne det være en ide at tage ud til nogle steder hvor du måske kan møde nye mennesker. Det kunne være dig og nogle kammerater kunne tage til stranden, til kulturelle oplevelser eller andre steder, hvor nye søde piger kunne tænkes at være?

Måske er det ikke sådan, at du med det samme falder for en ny pige, men gode og sjove oplevelser kan måske også være en måde for dig til at glemme dit savn over din veninde.

Det kunne måske også være, at du med den årstid vi går imøde får nogle gode feriebekendtskaber, der kan fører til nye venner og måske en ny flamme.

Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller prøve at skrive til ungechatten, den finder du inde på Børns Vilkårs hjemmeside

Mange Kærlige hilsner

BørneBrevkassen.

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.