Brev
Venskab?..
Hej.
Jeg er en pige på 12 år. Jeg fik blandet min klasse i 5 klasse, fordi en anden skole skulle over til vores, så derfor skulle klasserne blandes. Jeg og min bedste veninde, havde det rigtig godt, ind til i starten af femte. Og det skal lige siges a vi havde været bedste veninder siden 2 klasse, eller noget i den stil.
Nå, vi får så blandet klasser, og lidt efter kommer den her pige ind i vores klasse. Hun ”stjæler” langsomt min bedste veninde fra mig. Det bliver bare værre, så til sidst føler jeg at hun bare hader mig og ignorere mig. Jeg siger så sidste skoledag som 5 klasser, at jeg ikke gider at være bedste veninder mere, da jeg følte at hun ikke gad mig. Tro mig, jeg var ked af det!..
Da vi så kommer i 6 klasse, bliver jeg rigtig glad for to andre piger, men har stadigvæk min x bedste veninde i tankerne. Jeg tænkte tit, om jeg skulle spørge om vi skulle være bedste veninder igen, men har ligesom ikke rigtig turde at gøre noget. Jeg har dog flere gange her i midten af 6 klasse hentydet til hende, at jeg gerne ville igen.
Men så én af de to piger jeg var/er blevet ret glade for, som veninde, var jeg ret meget sammen med. Vi tog i biografen og ind til byen og shoppede, jeg kunne stort set også sige alt til hende. Her i Søndags, D 6 januar, 2013, spurgte hun mig så(altså hende den nye jeg var blevet glad for!) om vi skulle være bedste veninder. Jeg svarede ja, men nu sidder jeg her, og tænker på min gamle bedste veninde, og om hun mon tænker det samme som mig? Jeg sidder seriøst og spiller vores gamle yndlings sang, som vi havde sammen. Jeg begyndte endda at græde.
Jeg ved ikke om jeg skal prøve ved min gamle bedste veninde, eller om jeg skal ”tage” den nye bedste veninde? Please, hjælp mig. Det er et meget stort dilemma for mig, og jeg aner ikke hvad jeg skal stille op. Jeg tænker rigtig tit på det.
Hilsen Mig.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Hvor er det bare en god idé at skrive. Jeg kan godt forstå, du synes, det er et dilemma, og at det kan være svært at vælge…
Jeg kan også godt forstå, du blev rigtig ked af det, da din gamle bedste veninde ’blev stjålet’… Det er jo svært, når det er én man holder rigtig meget af, og som man er vant til at kunne snakke med om alt. Det må have været en svær beslutning at sige, at I ikke skulle være bedste veninder mere – men jeg synes også, det var flot, at du sagde fra.
Det er dejligt at høre, at du har fundet nogle andre piger, der også er søde, og som du kan hygge dig med. Jeg tænker egentlig, at det er helt ok at være veninder med nogle nye og stadig tænke tilbage på gamle venskaber. Gamle veninder, og de ting man har lavet sammen, betyder jo stadig noget, selvom man ikke er tætte mere. Synes du ik’...?
Jeg ved godt, at det er lidt voksen-agtigt at sige, men kan det måske lade sig gøre at være bedste veninde med hende, der spurgte d. 6. januar – og så samtidig spørge din gamle bedste veninde, om I skal begynde at ses lidt igen? Ville det kunne lade sig gøre, tror du?
Jeg tænker, at det ville være en svær situation for dig, hvis du fra starten skal vælge din nye bedste veninde fra… Og måske ville det være rart for dig at have flere veninder..? Jeg tænker, at veninder tit kan noget forskelligt. Nogle er rigtig gode at shoppe med, fordi de har samme smag som én selv, og nogle er rigtig gode at snakke med, hvis man f.eks. er ked af noget derhjemme… Derfor kunne det måske være rart for dig at have flere piger tæt på dig. Hvad tænker du mon om det?
Du kan måske prøve at snakke med din nye bedste veninde om, at du savner din gamle bedste veninde..? På den måde kan I måske få snakket lidt om, hvad hun tænker og føler. Måske kan du foreslå hende, at I inviterer din gamle veninde og hendes nye veninde med en dag. Ville du have lyst til det? Det kan jo være, din nye veninde synes, det er en god idé? Hvad tror du?
Jeg håber, du kan bruge mine tanker – for det er svært at sige, hvad der er rigtig og forkert at gøre i din situation – men jeg håber, du finder den løsning, der giver mening for dig…
Husk, at du er velkommen til at skrive til BørneChatten eller ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111, hvis du kunne tænke dig at spørge en af de andre rådgivere, hvad de tænker om dit dilemma.
Mange hilsner BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.