Brev
Vennerne..
Hej
Er en pige på 14 og går i 8. Klasse
Siden 7. Klasse Har jeg været virkelig gode venner med de her tre piger. “Forlod” lidt mine gamle venner til fordel for dem, da jeg bare syntes jeg klingede bedst med dem i stedet for. Siden da har vi altid haft det sjovt og har følt jeg kunne snakke med dem om alt.
Men her for nogle måneder siden (sidste halve år) er det bare gået ned ad bakke for mig. Begyndte efter en længere periode at tvivle en smule på vores venskab af flere grunde. Jeg begyndte at føle mig mere og mere som den i baggrunden i takt med at jeg trækkede mig meget fra de andre. Har i og med det, heller ikke følt at de har “savnet” mig og stadig bare ikke gider mig mere.
Hver gang jeg prøver at sige noget til dem eller få en samtale oppe at køre, er det som om de bare svarer kort og snakker med hindanden eller ikke siger mere. Det går mig meget på og føler mig derfor enormt utilpas og alene mens jeg er sammen med dem.
Føler mig som en der bare følger efter dem uden at sige noget eller kunne bidrage til samtalen. Selv hvis jeg endelig føler jeg har noget at sige, er det som om de er ligeglade og “undertrykker” det. Det gør mig ked af det og ensom specielt i skolen.
Har prøvet at snakke med dem om det mange gange. Det er ikke fordi de ikke ville lytte, men det er som om de ikke rigtig “tager det seriøst”. I og med det, er det også bare enormt svært at konfrontere dem med det og fortælle dem ordentlig hvad jeg virkelig føler.
Det er som om de bare ikke rigtig forstår hvor ked af det og utryk jeg rent faktisk er og har været det sidste halve år. De kan jo sådan set være ligeglade med det da de jo har hindanden.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14 år
Tak for dit brev.
Det er fuldt ud forståeligt at du bliver ked af det, når du føler dig i baggrunden af dine venskaber. Det er ikke rart at føle sig ensom og udenfor fællesskabet, men desværre er det noget mange mennesker oplever på et eller andet tidspunkt i deres liv.
Det er derfor rigtig godt at du har prøvet at tale med dine venner. Forsøgt at fortælle dem, hvordan du har det for tiden. Det viser at du rigtig gerne vil dem og stadig har lyst til at I skal være venner. Det kan også være at dine venner prøver at forstå det fra dit perspektiv, men alligevel ikke kan forene det med, den måde de ser jeres venskab.
Det er alligevel rigtig godt at I forsøger at forstå hinandens perspektiver, uden at I behøver at være helt enige. Måske kunne I snakke om, hvad I savner i jeres venskab eller synes er godt ved det. De kunne måske hjælpe med, at I sammen kunne gøre en indsats for venskabet.
Et godt udgangspunkt for at være venner er også, at have nogle af de samme interesser. Jeg tænker derfor på om du måske går til en aktivitet i fritiden med nogle af dem, eller måske har du lyst til at gøre det. På den måde er der noget fælles I kan være sammen om, også udenfor skolen.
Jeg tænker også på, hvornår I sidst har haft en oplevelse sammen udenfor skolen? Du kunne måske tage initiativ og være den der inviterede de andre til en aktivitet udenfor skolen. Dette skal du selvfølgelig kun gøre, hvis du kan lide at planlægge og selv synes, det kunne være hyggeligt at lave noget med gruppen udenfor skolen. Det kunne være, at du inviterede på en filmaften. I kunne spise sammen eller gøre noget andet sammen som I godt kan lide.
Du kunne også prøve at nævne for din lærer eller dine forældre hvordan du har det. Det er ikke meningen at du skal gå rundt og være ked af det, så jeg tænker det er vigtigt, at du fortæller det til en voksen, som du ofte ser. I kunne så sammen tale om, hvordan du kunne blive glad igen.
Til din lærer kan du måske foreslå, at I skal have en temauge/dag om venskaber på din skole. At have et tema på skolen er en god måde at tale om svære ting på. Måske kommer det frem, at andre i din klasse også føler sig holdt udenfor og er ensomme. Ville det være en mulighed i klassen?
Måske ville det også være en hjælp at læse vores tema om venskaber og ensomhed. Du kan læse breve fra andre unge der har det som dig og der er gode råd. Du kan klikke her: Venner – ensom
Har du brug for at tale med en rådgiver fra BørneTelefonen, så er du altid velkommen til at ringe eller skrive til 116111 – vi har også chat.
Jeg håber, at du har mod på at få dine venner i tale og finde noget, som kan hjælpe jeres venskab.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen