Brev
venner
hej
jeg er en dreng på 14 år syntes alle mine venner prøver og undgå mig jeg sidder meget foran playstationen og er næsten aldrig ude er meget ensom og er beegyndt at lukke mig selv inde.
hvad skal jeg gøre?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14.
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt at du reagerer på, de følelser du har og skriver herind.
Du fortæller at du sidder meget foran pc og spiller. Når man er 14 år, er det faktisk helt normalt at sidde meget foran pc og måske trække sig lidt fra socialt samvær i virkeligheden, fordi man så mødes på "nettet". Mange af dem der spiller meget, har venner på nettet som de spiller mod og som de også kender fra virkeligheden, hvor de måske spiller fodbold eller laver noget andet sammen.
Når spil og pc kommer til at fylde meget, kan det ske for nogle, at de glemmer at være sammen med nogen i virkeligheden. Mon du har nogle gamle venner (fra virkeligheden) som du lidt har glemt, der var der engang, som du kunne tage kontakt til?
Du spørger, hvad du kan gøre for at få nogle venner. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men langt de fleste steder er der fritidsaktiviteter/sport/musik, som man kan gå til. Mange gange kan det være godt at mødes med nye bekendtskaber omkring fælles interesser.
Du fortæller ikke, hvad der interesserer dig (udover pc) - måske kan du spørge dig selv, hvad du synes der kunne være sjovt at gå til. Nogle bor så det ikke er muligt at gå til bestemte ting, andre har mange muligheder, men kan føle at det er svært at skulle møde op den første gang til noget, hvor man ikke kender nogen. Måske var det nemmere at blive hjemme.... Men det løser jo ikke den ensomhed, som du gerne vil ud af.
Nogle gange kan det være godt at tale med sine forældre, om det der er svært. Det kan være du og din far eller mor/søskende kunne starte til en fritidsaktivitet sammen, så du ikke er helt alene?
Når man er blevet så gammel som du er, kan der være mange muligheder, måske kan det hjælpe dig at lave en liste over det, du synes, der kunne være spændende, og så tale med dine forældre om det.
Måske kunne du også tale med en af lærerne på din skole om hvilke fritidsaktiviteter der er i dit område og hvad der kunne have interesse for dig.
Du er også velkommen til at kontakte BørneTelefonen på tel. 116 111, eller skrive ind på UngeChatten, hvis du har brug for at tale med en voksen. Mange oplever at rådgiverne er rigtig gode at snakke med og de er ofte gode til at komme ideer til, hvad man ellers kan gøre.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Måske har du en ven, som går igennem en svær periode?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.