Brev
venner / familie..
Hej
jeg er en pige og jeg hedder s.
Jeg føler jeg har svært ved at få venner og at der ikke er nogen som der kan lide mig.!
Jeg har en familie som jeg ved der elsker mig.
Jeg vil aldrig kunne nænne at gå fra dem..
Jeg har mest af alt lyst til at forsvinde.
hvad skal jeg gøre lige her. I den her situation.?:-(
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S …
Tak for dit brev. Hvor er det dejligt at høre, at du ved du har en familie som elsker dig. Jeg tænker derfor, om du har talt med din familie om det, du oplever omkring venner?
Måske kan dine forældre hjælpe dig med at tale med din lærer om hvordan du har det i skolen? Jeg tænker, at din lærer måske endnu ikke ved hvordan du har det, og derfor vil kunne hjælpe dig i skolen? Mon det vil være muligt?
Det kan også være at dine forældre vil støtte dig i at invitere nogen hjem hos dig? Måske vil det hjælpe de andre i klassen til at forstå, at du gerne vil være sammen med dem?  Er der mon en eller flere, som du tænker vil være gode for dig - måske nogen med samme interesser? Det kan sommetider hjælpe hvis der er noget man har interesse for, så er det lettere at tale om det.
Jeg ved ikke om du har noget der interessere dig, noget du går til i fritiden? For det kan også være i fritiden man finder gode og stærke venskaber...så hvis du ikke går til noget i fritiden, kan du måske prøve at finde ud af, om der er noget som vil være godt for dig at begynde til. Det kan måske være læseklubber, spejder, badminton, svømning, skak, karate, hundedressur eller hvad der nu lige er noget der vil være spændende for dig - hvad mon vil være en interesse for dig?
Jeg tænker det vil være godt, hvis du taler med nogen om det. For ofte, er rigtig mange voksne ikke klar over hvordan deres barn eller deres elever, egentlig har det. Men når den unge fortæller om deres tanker og problemer, så vil de rigtig gerne hjælpe...
Så hvis der er en voksen i din nære omgangskreds (fx din lærer, dine forældre) så vil jeg håbe, du vil kunne fortælle eller skrive et brev om dine tanker, følelser og bekymringer - hvem mon det vil være?
Du skriver, at du ikke tror, der er nogen, der kan lide dig. At du mest af alt, har lyst til, at forsvinde. De tanker kan man godt få, når det hele virker umuligt og rigtigt svært.Jeg ved, at der mange på din alder, der tvivler på sig selv. Det er bare ikke alle, der er så stærke som du er, at de søger rådgivning. Det er en styrke, som jeg tænker, at du skal bruge til at tage et skridt mere i, og tage mod til og tale med dem som også elsker dig...
Du er også meget velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116111, eller logge på Chatten hvis det er mere dig. Det kan være, at en mere direkte samtale vil være hjælpsomt for dig?
Knus og kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Måske har du en ven, som går igennem en svær periode?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.