venner eller ej?

Hej

Jeg er en pige på 12 år og har et spørgsål. i skolen har jeg 2 bedsteveninder. den ene kan bare ikke klare den anden, lad os kalde os alle tre for V, P, H.

En dag tager P så en snak med V for at høre om der er noget der går hende på, V svarer nej. så dagen efter siger V til P at det er H der går hende på. Det bliver jeg så rigtig ked af da jeg gerne vil være venner med dem begge.

En anden dag får P så en SMS fra V hvor at der står: “Jeg synes at H kommer imellem os.” Det svarer P ikke rigtig på. P har så prøvet nogle gange at holde noget hvor at vi alle tre kunne være sammen, ingen af de to andre har dog gjort gengæld af dagen.

Nå, men. Det går mig meget på, da jeg kun har de 2 venner og vil beholde dem. HJÆLP mig!!! (kan dette sure opstød fra V mon have noget at gøre med at hendes far har SClerose?)

Knus P

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære PTak for dit brev. Jeg vil prøve at svare på dit spørgsmål omkring dig og dine to veninder. Du skriver, at det gør dig rigtig ked af det, når dine bedsteveninder har det svært med hinanden. Det kan jeg godt forstå. Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at du gør dig mange tanker om din, H og V’s situation. Det fortæller mig, at du er en rigtig god veninde, fordi du gerne vil hjælpe og få jer alle tre til at have det godt sammen. Du skriver, at du har prøvet at holde noget, hvor I kunne være sammen. Det viser mig også, at du allerede er i gang med finde løsninger på, hvordan du, V og H kan få det bedre sammen. Det er rigtig flot af dig, at du tager initiativ til at løse problemerne. Lad mig prøve at se, om jeg kan hjælpe dig på vej. Jeg kan forstå på dit brev, at I kender hinanden fra skolen. Mon I går i samme klasse? Jeg ved ikke, hvordan jeres venskab er startet? Derfor er det lidt svært for mig at sige præcis, hvad du skal gøre. Hvis du har mod på det, vil jeg også foreslå, at du ringer eller chatter med os. Så kan du forklare mere om din situation og dine veninder. Du fortæller i dit brev, at H og V ikke kan klare hinanden, og at V fortæller dig om sine problemer med H. Mon H også snakker med dig om V? Jeg kan godt forstå, at det er en svær situation, du sidder i. Jeg tænker på, om du mon har fået rollen som en slags "mellemmand"? Altså hende der skal sørge for, at de andre har det godt. Du skriver, at situationen går dig rigtig meget på, og at du gerne vil beholde dem begge to. Det kan jeg rigtig godt forstå. Har du fortalt V og H det? Hvis ikke kunne det måske hjælpe dig at fortælle V og H, hvordan du har det med jeres venskab. Hvis det er svært at sige højt til dem, kan du vælge at skrive dem et brev, og fortælle dem, hvad du fortæller mig her. Du kan også vise dem dit brev til os og mit svar, hvis du har lyst. Så kan det være udgangspunkt for en fælles snak. Hvis du synes, kan du også foreslå H og V, at de selv kan ringe ind til BørneTelefonen. Så er det ikke dig alene, som står med ansvaret for, hvad der sker mellem jer. Det kan nogle gange være en hjælp at tale med andre – og gerne en voksen – når det er svært med venskaber. Med hensyn til V og hendes fars sygdom, er det svært for mig at sige noget om, om det er derfor, at V kommer med "sure opstød". Har du og H snakket med V om det? Ved du, hvordan hun har det med sin fars sygdom? Jeg tænker, at det også kunne være noget, som V kan snakke med os om, hvis hun har lyst til at ringe til BørneTelefonen eller vil chatte med os. Nummeret er 116 111, og det er gratis og helt anonymt.Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig (og V og H) på vej, så det bliver nemmere at være veninder. De bedste hilsenerBørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.