Brev
Venner eller ej?
Hej jeg er meget frustreret pige,
Jeg har virkelig en god veninde, men så ikke. Føler hele tiden at jeg skal være den dårlig der ødelægger tingene, hvis de giver mening? Jeg prøver virkelig bare være en god veninde, og være der for hende. Men hun er hele tiden sur, og bliver sur over det mindste ting!
Hvor der imod hvis jeg siger min mening eller andet, bliver pissesur jeg gider ikke snak til mig. Jeg føler jeg har ret til at sige hvordan jeg har, og skal hele tiden komme med et eksempel hvor vi skulle ind og fik så fik jeg kolde tæer. Og hun siger hun blev pissesur og snert og irriteret hvilket jeg ikke synes er i orden men siger det ikke.
Jeg synes ikke man har retssag til af snakke sådan til hinanden! Hun skal hele tiden være den der ved lidt mere end jeg og skal være lidt bedre inden jeg.
Hvilket jeg føler jeg skal være sådan i et venne forhold – det er meget svært forklar det. Men jeg ved heller ikke om jeg har det sådan fordi jeg haft dårlig erfaringer med andre veninder? Eller hvad det er? Og når jeg gør ting eller sige ting skal hun altså virkelig bedre, og sige ej det er ikke sådan en godt idé lad mig gøre det, osv
Hjælpppp!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare godt, at du skriver herind til os på BørneTelefonen, for du er bestemt ikke den eneste, der oplever at have konflikter med en god veninde. Det kan være enormt svært og tage meget energi, så lad os se på, hvordan I kan få løst det. Du har været rigtig god til at skrive dine tanker ned i det brev du har sendt til os. Måske du har lyst til at skrive dine følelser ned i et brev og give til din veninde, så hun måske bedre kan forstå, hvordan du har det og hvad I sammen kan gøre jeres venskab bedre? Det bliver måske ikke nemt, men jeg håber at du har lyst til at fortælle din veninde om, hvordan du ønsker jeres venskab skulle kunne blive. Du kan bla. skrive at du er ked af hvordan i behandler hinanden hele tiden, og at du rigtig gerne vil have, at I taler om tingene, så I kan få et godt forhold, hvor I ikke er sure på hinanden hele tiden. Hvis du har svært ved det, så prøv at vende det om og tænk; hvordan du selv ville have, at hun sagde til dig, at I skulle arbejde på jeres venskab? På den måde kan du prøve at “tale” til din veninde, som du selv ønsker at hun ville tale til dig. Kunne det være en idé? Hvis du har mod på det, kan du i brevet foreslå,  at I fx kan mødes og drikke en kop the eller andet og tale omkring jeres venskab – hvad I begge gerne vil have ud af det? Og hvad kan I begge gøre for at blive bedre veninder for hinanden? Det er i hvert fald en måde at gøre det. Nogle gange kan man simpelthen også bare være vokset fra hinanden, have udviklet jer i forskellige retninger og måske ikke “passer sammen” som veninder mere. Det er noget der kan ske. Og så er det bedst at man bliver enige om, at man slutter det eller sætter venskabet på pause, og at man stadig behandler hinanden godt. Måske kan du og din veninde måske kigge på vores gode råd om venskaber. Det kan være I får nogle idéer til jeres venskab: Venner Hvis du har brug at tale mere med os, er du også meget velkommen til logge på vores chat her på hjemmesiden og chatte med en af vores rådgivere eller ringe til BørneTelefonen på 116 111. Kærlig hilsen BørneTelefonen