Venner eller ej?

Hej Børnetelefonen

Jeg er en pige på 14 år. Jeg skal til at gå i 8. her efter sommerferien. Jeg har mange gode venner i min klasse både af piger og drenge.

Der er en af pigerne som jeg er rigtig gode venner med. Når vi er sammen alene eller hos mig eller hende så er vi de bedste venner man kan forestille sig men så snart vi er sammen i skolen eller med nogle af de andre piger er hun ond mod mig. Hun vil ikke kendes ved mig på samme måde som når vi er alene og hun kan finde på at sparke, slå eller nive mig hvis jeg ikke gør hvad hun siger.

Jeg forstår ikke hvorfor hun er sådan og jeg har prøvet at sige det til hende og hun har også taget imod det men det er bare som om hun er en helt anden og slet ikke kan huske hvad vi har snakket om når vi er sammen med andre. Jeg tror måske at hun er bange for hvad de andre piger vil tænke hvis hun er sammen med mig. Jeg har altid været lidt anderledes fordi jeg er den eneste der ikke har søskende, har en mor med depression og er den eneste der går i kirke hver søndag.

Jeg oplever tit at jeg føler mig lidt udenfor for jeg hører ikke det musik som de andre hører, ser ikke de samme film og må ikke bare tage i byen f.eks. til fester osv.

Jeg vil blive rigtig glad for hvis i kunne hjælpe mig da jeg kun har et år tilbage i skolen inden jeg skal på efterskole og så vil jeg gerne have så meget positivt ud af det som jeg kan.

Kærlig Hilsen J.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år!

Jeg tror på, at din fornemmelse er helt rigtig: at din veninde er lidt bange for, hvad de andre piger vil tænke, hvis de véd, at I er gode venner og ses efter skoletid.

Masser af børn vokser op i deres familier uden søskende. Masser af børn vokser op med en mor eller en far, som har en depression eller anden form for sygdom. Masser af børn går i kirke med deres familier om søndagen. Det gør dem ikke anderledes som mennesker - men deres vilkår er forskellige fra de børn, der vokser op med søskende, hvor ingen af forældrene er syge og som ikke går i kirke hver søndag.

Når maner i puberteten sker der mange ting både fysisk og mentalt. Vi bliver optaget af hvem vi er og hvordan vi skal være og hvordan andre tænker om os. Det er noget, vi alle skal igennem og årene med pubertet kan nogle gange være lidt svære for os. Sådan er det muligvis fat med din veninde lige for tiden.

Jeg kommer til at tænke på, at du er enormt tålmodig og en rar pige! Måske er du FOR rar og tålmodig lige hér?! Det er på ingen måde i orden, når din veninde opfører sig sådan, som du fortæller, over for dig i skolen og jeg tænker ikke, at du skal tillade det. Dét, der er svært inde i hende, er åbenbart stærkere end hendes venskabsfølelse med dig. Dét kan du ikke gøre noget ved. Det må hun selv arbejde med og jeg tror ikke, hun bliver klogere eller ændrer sin opførsel, før du beslutter, at du ikke vil tillade hendes opførsel overfor dig.

Jeg kan høre, at du har flere gode venner i klassen. Jeg foreslår, at du koncentrerer dig om at være sammen med dem og lader din veninde være med sig selv, når I er i skolen.

Når hun forsøger at bestemme over dig, skal du skaffe dig af vejen. Altså, du skal være så langt væk fra hende, at hun ikke kan slå dig eller sparke dig eller nive dig og sige, at du ikke vil have, at hun gør de ting, hun gør. Dét er slet ikke en okay måde at opføre sig på.

Dine andre venner kan bedre støtte dig og bakke dig op, når de kan se og høre, at du ikke vil finde dig i hendes opførsel.

Måske kan du tale med din mor eller din far om, at du har brug for at have det godt med dine venner - og måske finde nye venner ved at gå til noget i din fritid?

Måske er der nogle gode muligheder for at være sammen med de andre børn, som også går i kirken om søndagen?

Mange kirker laver arrangementer udover gudstjenester, hvor menigheden kan mødes og lave andre ting sammen. Nogle kirker har nogle tilbud, som lige præcis er for børn og unge. Dét kunne du måske undersøge? Måske sammen med din mor eller din far? Måske sammen med præsten eller en anden voksen, som du kender og som du stoler på?

Jeg håber, du har mod på at gøre gode ting for dig selv. Dét ønsker jeg for dig.

Mange hilsner fra Børnetelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.