Brev
Venlig og rar alene…
Hej BB.
Jeg og en af mine venner leger tit sammen og spiller meget computer sammen, laver hjemmesider og er uden for. Syntes bare at det er synd for hvergang jeg er ovre hos ham er han flink og venlig men ovre i klassen og når der er piger til stede bliver han lige pludselig en “Badboy” altså bare totalt forandre sig 🙁 Og er totalt pige tænker i hoved hele tiden..
Hvordan skal man sige til ham at man bedst kan lide ham, når han ikke er “Badboy” Ville helst ikke såre ham. (Er ikke bøsse)
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11 år. Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Det lyder til, at du og din kammerat har nogle rigtig gode timer sammen, når I er alene. Jeg kan godt forstå, at det må være mærkeligt for dig, når din kammerat forandrer sig oppe i skolen. Når du gerne vil have et råd til, hvordan du fortæller din ven, at du bedst kan lide ham, når han ikke er ”badboy” har jeg et par forslag, jeg håber, du kan bruge. Kunne en mulighed kan være, at tale med ham om, hvad du synes er fedt I laver sammen..? Jeg tænker, at du kunne fokuserer på alt det, du kan lide at lave sammen med ham. Måske kunne du ad den vej komme ind på, at din kammerat i sådanne situationer virkede anderledes. Når I er i gang med hjemmesider eller leger noget andet, kunne du måske spørge til, om din kammerat tror, at andre fra klassen laver ligende ting, når de ikke er i skole. Det kunne måske også være en brugbar indgangsvinkel til dig, for at få fortalt ham hvilken en af hans ”personligheder” du bedst kan lide. Jeg gætter på, at han har en svær periode for tiden, fordi han både er optaget af at vise de andre og pigerne, at han er cool og badboy-agtig og optaget af at være sammen med dig og lave ting, hvor han sikkert kan slappe mere af og bare være som han plejede.Det er ikke sikkert, at du kan få ham til at ændre sin opførsel fuldstændigt, når I er ovre i skolen. For måske er det bare smadder vigtigt for ham i øjeblikket at være med sammen med de andre, så han føler, de synes, han er sej. Det behøver ikke være et udtryk for at han ikke gider dig, men kunne måske være et tegn på, at han er lidt usikker på, om de andre godt gider ham..?Derfor tænker jeg, du måske alligevel godt kan få noget ud af at sige til ham, at du synes, det er lidt svært, når han er så meget anderledes, end når I er på tomandshånd... Jeg håber, du kan bruge mine forslag til indgangsvikler for en snak med ham. Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis at ringe dertil. Mange kærlige hilsner BørneBrevkassen.
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.