Brev
Veninder eller ej?
Hej BB!
Jeg har en virkelig dum vane….
Jeg bliver altid jaloux når min bedste veninde er sammen med andre? Måske er det en dum ting, men hun betyder alt for mig…
Hun er begyndt at ikke være så meget sammen med mig mere ;(
Det er jeg jo rigtig ked af, MEN når vi skriver sammen så er hun helt vildt tæt.
Men jeg tør ikke sige til hende jeg er jaloux 😐
BB, hvad gør jeg?…
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Nogle gange kan man opleve at blive jaloux på sine venner. Din jalousi kan være tegn på, at du holder af din veninde og gerne vil være sammen med hende. Samtidig er det helt normalt, at ens venner er venner med andre, og at man ses med forskellige.
Det er forståeligt, at du er ked af, at I ikke ses så ofte mere. Dit brev giver en fornemmelse af, at du er nervøs for, om I vil blive ved med at være så tætte? Måske er det derfra, din jalousi er opstået? Måske kan det være rart, hvis I laver flere aftaler om, hvornår I kan ses. Så ved du, at I også snart skal ses, selvom din veninde ses med andre.
Det er forskelligt fra person til person, om man har behov for at have flere venner eller mest går sammen med en. Det kan være, at det både vil være rart for dig og din veninde, hvis I taler om det. Det kan være, at hun oplever situationen helt anderledes. En måde at tale om det på kunne fx være at sige, at du gerne vil se hende oftere og nogle gange kan være nervøs for, om I er ved at rykke fra hinanden, når hun ses med andre. På den måde giver du også din veninde mulighed for at sige, hvordan hun oplever det. Måske kan du også lære dem, hun ses med, at kende eller også er der nogle andre fra klassen, som du tænker kunne være gode at blive venner med. Hvad tænker du mon om det?
En mulighed er også at tale med dine forældre om, hvordan du har det. Det kan være, at de har nogle gode råd til, hvad du skal gøre. De kender både dig og din veninde. Hvordan vil det være for dig?
Kærlig hilsen BørneTelefonen