Brev
Veninder
Heej og Taak på forhånd!;)
Min veninde og jeg er blev træt af vores 3. veninde. Hun har forandret sig eller også er vi vokset fra hinanden.
Jeg prøvet på at skrive og være mere sammen med min rigtige BFF, men det er svært at skubbe en veninde væk som man har haft i 4 år. Hvad skal jeg gøre?
Er det forkert af mig at prøve at komme væk fra hende. Hun har opdaget at jeg bedre kan lide min rigtige BFF, men.. hun er lidt svær at komme af med.
Info om problemet: Vi har alle 3 været bedsteveninder. De var veninder først og så kom jeg. Hun har været irriterende i ca. et halvt år. Min rigtige BFF har det på samme måde som mig.
Håber du kan hjælpe
Knus S!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S
Lad mig se, hvordan jeg kan hjælpe dig og dine to veninder. Jeg kan forstå, at I alle tre har haft det godt sammen, men at du lige for tiden bliver irriteret over din tredje veninde. Du skriver, at hun har forandret sig, eller at du tror, at I måske er vokset fra hinanden. Jeg tænker på, hvad det nye mon er? Er der fx sket noget i de sidste par måneder, eller har I haft nogle dårlige oplevelser, som gør det svært at være veninder nu?
Du skriver, at det er svært at skubbe en veninde væk, som du har haft i fire år. Jeg kan godt se dit dilemma. Det kan være svært og nogle gange næsten umuligt, at sige højt til en veninde eller en ven, at man ikke har det på samme måde mere i forhold til ens venskab. Har du mon allerede sagt højt til din 3. veninde, at du synes det er svært med jeres venskab for tiden? Jeg taler med flere unge, som fortæller, at det kan være svært, når venskaber ændrer sig fx fordi man får nye venner, en kæreste eller en ny fritidsaktivitet. Det kan være svært at være ærligt, fordi det nogle gange gør andre kede af det. At du skriver ind til os, viser mig, at du ikke er ligeglad med din tredje veninde.
Du spørger, om det er forkert af dig at komme væk fra hende, og det tænker jeg ikke, at det nødvendigvis er. Hvis du har fået andre interesser, så er det nogle gange okay og måske naturligt, at man ikke kan blive ved med at være bedste veninder. Jeg vil dog sige, at det også handler om måden, man gør det på. Du skriver, at din veninde har opdaget, at du bedre kan lide at være sammen med jeres anden veninde. Har hun sagt noget om det til dig?
Jeg tænker, at det lige nu er vigtigt, at du, selvom du har brug for et pusterum, stadigvæk passer på din veninde. Med at ”passe på hende” mener jeg, at du tænker over, hvordan du behandler hende. Og her tænker jeg, at det er vigtigt at være ærlig. Hvis du har nogle dage, hvor du ikke har lyst til at være sammen med hende, så må du prøve at forklare hende, at du også har brug for at være sammen med andre veninder, men uden at skubbe hende helt væk. Måske kan du lave et kompromis, hvor du spørger hende, om hun har lyst til at lave noget sammen bare jer to en dag fx se en film eller tage hjem til hinanden efter skole. En anden dag kan du så lave noget med din anden veninde. På den måde passer du på din veninde, samtidig med at du også har det sjovt men den anden. Måske viser det sig, at din tredje veninde er anderledes at være sammen med, når det bare er jer to. Det tænker jeg, fordi det kan være svært for hende at turde give sig helt hen til jeres fælles venskab, når du og din bedsteveninde har en stærkere alliance hvor I er enige om, at din 3. veninde har ændret sig på det sidste...hvis du  kan følge mig i det? Det kan komme til at forstærke, at jeres fælles venskab måske er ved at glide ud. Det kan sagtens være, at der er sket noget omkring jer der gør at I 'flytter jer væk' fra hinanden, det kan også være at når to af jer bliver bedsteveninder så skubber det oftest den tredje ud...  På den måder er der flere måder at forstå hvorfor jeres venskab ændrer sig, og det er sker for de fleste venskaber.
Når jeg læser dit brev, så kan jeg forstå, at du og den anden veninde (hende du kalder din bedsteveninde lige nu) har det rigtig godt sammen. Det er jeg glad for at høre, men jeg bliver også en smule bekymret for, hvordan din anden veninde har det med, at I to nu ser meget til hinanden. Det kan være svært at føle sig uden for. Måske kender du selv til den følelse? Derfor tænker jeg også, at det kunne være godt, hvis I måske også kunne arrangere nogle hyggeaftener, hvor der er flere fra klassen som deltager. På den måde kommer det ikke kun til at handle om jer 3. Forstår du, hvad jeg mener med det?
Jeg håber, du kan bruge nogle af mine forslag. Du er også meget velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen. Vi taler tit med piger og drenge, som har det både godt og svært med venskaber.
Kærlig Hilsen
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.
Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe
Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?
Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.
At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.
Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.