Brev
Veninder
Hej
Jeg har to rigtig gode veninderjeg har det skønt med men problemet er bare at de nærmest har været beste veninder hele deres liv og jeg kun lige er blevet venner med dem i dette skole år det gør at de selvfølgelig kender hinanden rigtig godt når vi fx skal lave to mands gruppe hvor vi selv vælger vælger de alting hinanden og så ved jeg ikke rigtig hvem jeg skal være sammen med.
Jeg føler også sommetider at den ene af dem ikke rigtig vil have at jeg er sammen med dem som om hun ikke sætter pris på jeg er sammen med dem men jeg elsker dem bare så meget når vi har det sjovt det er kun lige her på det sidste jeg har haft de sådan her altså jeg har her fortiden mest følt mig som et andet valg og ikke første.
Hvis den ene af dem nu er syg og jeg så snakker med den anden har vi en virkelig god dag og snakker rigtig godt men når jeg er sammen med dem begge ad gangen går det ikke så godt.
Jeg ved ikke helt hvad jeg kan gøre for at vi bliver lige gode venner alle tre måske er det umuligt men ihvertfald kunne jeg jo spørge om de ville være sammen en eftermiddag men problemet er at tør jeg ikke rigtigt at spørge om hvis de nu ikke vil.
Jeg går i syvende klasse og vil gerne på efterskole i niende hvor jeg nok for en masse gode venner men skal jeg droppe den jeg er venner med nu og så blive lidt en ensom pige eller skal jeg prøve at holde ud indtil jeg skal på efterskole ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre håber i kan hjælpe mig
Mvh Caroline
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Caroline
Tak for dit brev.
Jeg kan forstå at det er svært for dig at få en plads hos et veninde par der har kendt hinanden længe.
Det ses ofte at tre personer er én for meget og giver problemer ved at en føler sig udenfor, så det er ikke fordi det er dig, men det er svært at være i et venskab når man er ulige antal. Men det betyder ikke at det ikke kan lade sig gøre.
Jeg synes det er fint at du er blevet lukket ind hos de andre to piger som kendte hinanden først. Det betyder der er noget ved dig, som de godt kan lide at være sammen med.
Jeg tænker du kunne søge efter en veninde, måske kunne I være fire sammen også. Det går lidt bedre mange gange. Uanset så er du ikke afhængig af om de to andre har lyst til at være sammen, for du har din egen veninde. Nu tænker du måske hvor finder jeg lige en veninde? Men du kunne jo starte med at tjekke pigerne ud i din omgangskreds, se dig omkring, hvem du gerne vil lære bedre at kende. Så inviterer du hende hjem eller til en aktivitet. Så bygger du langsomt noget op sammen med hende og måske kunne du så tage hende med når du er sammen med de to andre. På den måde har du også en, du er tættere på og måske kan I være sammen alle fire, og hygge jer og lave sjove ting sammen.
Du spørger også ind til om du måske skal spørge dine veninder om I skal være sammen en eftermiddag. Det synes jeg da er en rigtig god ide. Jeg er klar over det kan være svært, da du jo ikke ved hvad de vil svare, men jeg synes, du skal bruge det mod du har i dig til at spørge, for ja, det kan jo også være de svarer ja. Nogle gange må man vove livet, for at komme tættere på dem man gerne vil. Det kan også være de vil blive rigtig glade for du tager initiativet og spørg og kan de ikke lige den dag du spørger ind til, så foreslå om I sammen kan finde en anden, da du rigtig gerne vil hygge sammen med dem. Håber du vover forsøget.
Det lyder da helt vildt fedt at du tænker på at komme på efterskole, jeg har skrevet med mange børn der er taget på efterskole og de har fundet rigtige gode venner og har haft en skøn tid der. Så glæd dig, hvilket jeg også læser du gør.
Og nej du skal da ikke bare gå og vente på du skal afsted og være alene indtil da . Niks.
Har du ikke en sport du kan lide? Eller en anden fritidsaktivitet du går til, eller vil starte op på? Så er det der du kan starte med at kigge efter en god veninde, invitere hende hjem og tjekke hende ud om I passer sammen.
Eller måske går hun i klassen eller du kender hende fra noget andet. Men du skal tage et initiativ, altså du skal gøre noget, skrive til hende, og invitere hende hjem. Og det kan du sagtens. Når jeg læser dette brev du har skrevet, viser det du har mod og tager dig selv alvorligt, derfor skriver du herind til BørneTelefonen og søger rådgivning.
Du ønskes en god påske
Venlig hilsen
BørneTelefonen