Veninder

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Caroline

Tak for dit brev.

Jeg kan forstå at det er svært for dig at få en plads hos et veninde par der har kendt hinanden længe.

Det ses ofte at tre personer er én for meget og giver problemer ved at en føler sig udenfor, så det er ikke fordi det er dig, men det er svært at være i et venskab når man er ulige antal. Men det betyder ikke at det ikke kan lade sig gøre.

Jeg synes det er fint at du er blevet lukket ind hos de andre to piger som kendte hinanden først. Det betyder der er noget ved dig, som de godt kan lide at være sammen med.

Jeg tænker du kunne søge efter en veninde, måske kunne I være fire sammen også. Det går lidt bedre mange gange. Uanset så er du ikke afhængig af om de to andre har lyst til at være sammen, for du har din egen veninde. Nu tænker du måske hvor finder jeg lige en veninde? Men du kunne jo starte med at tjekke pigerne ud i din omgangskreds, se dig omkring, hvem du gerne vil lære bedre at kende. Så inviterer du hende hjem eller til en aktivitet. Så bygger du langsomt noget op sammen med hende og måske kunne du så tage hende med når du er sammen med de to andre. På den måde har du også en, du er tættere på og måske kan I være sammen alle fire, og hygge jer og lave sjove ting sammen.

Du spørger også ind til om du måske skal spørge dine veninder om I skal være sammen en eftermiddag. Det synes jeg da er en rigtig god ide. Jeg er klar over det kan være svært, da du jo ikke ved hvad de vil svare, men jeg synes, du skal bruge det mod du har i dig til at spørge, for ja, det kan jo også være de svarer ja. Nogle gange må man vove livet, for at komme tættere på dem man gerne vil. Det kan også være de vil blive rigtig glade for du tager initiativet og spørg og kan de ikke lige den dag du spørger ind til, så foreslå om I sammen kan finde en anden, da du rigtig gerne vil hygge sammen med dem. Håber du vover forsøget.

Det lyder da helt vildt fedt at du tænker på at komme på efterskole, jeg har skrevet med mange børn der er taget på efterskole og de har fundet rigtige gode venner og har haft en skøn tid der. Så glæd dig, hvilket jeg også læser du gør.

Og nej du skal da ikke bare gå og vente på du skal afsted og være alene indtil da . Niks.

Har du ikke en sport du kan lide? Eller en anden fritidsaktivitet du går til, eller vil starte op på? Så er det der du kan starte med at kigge efter en god veninde, invitere hende hjem og tjekke hende ud om I passer sammen.

Eller måske går hun i klassen eller du kender hende fra noget andet. Men du skal tage et initiativ, altså du skal gøre noget, skrive til hende, og invitere hende hjem. Og det kan du sagtens. Når jeg læser dette brev du har skrevet, viser det du har mod og tager dig selv alvorligt, derfor skriver du herind til BørneTelefonen og søger rådgivning.

Du ønskes en god påske

Venlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.